RE: závit do chladiče

Vojtěch Petrucha petrucha na volny.cz
Pondělí Listopad 16 17:02:35 CET 2020

ano, takto to fungovalo.
ale asi je potřeba trefit tu správnou koncentraci, co jsem teď rychle našel tak vysoká koncentrace pasivuje, nízká leptá, ale našel jsem že řeďěná HNO3 leptá i hliník, v mém případě se jen malinko změnila barva povrchu hliníku.
takže možná by upřesnil nějaký chemik.
v..p.

> Od: "Krucinsky, Ladislav" <ladislav.krucinsky na linde-mh.cz>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 16.11.2020 16:17
> Předmět: RE: závit do chladiče

To jako že kyselina dusičná selektivně zkonzumuje tu nástrojářskou ocel a hliník ponechá netknutý?
Vida, člověk se furt učí…

Zdravím
Ladislav Kručinský

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Vojtěch Petrucha
 Sent: Monday, November 16, 2020 3:59 PM
 To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
 Subject: Re: závit do chladiče

zdravim,

nejsem příliš zkušený mechanik, vždycky když se vracím z dílny, tak většinou potřebuju náplast..

ale tohle dělám poměrně často a určitě doporučuju 2.5 mm vrták, protože ten závitník se umí v tomhle měkkém hliníku fakt dobře zalepit..
jako mazadlo líh, aktuálně jsem častokrát nahrazoval anticovidem..
používám strojní závitník z místního železářství, upnutý v obyč ruční akuvrtačce, se kterou je závitování poměrně rychlé a spolehlivé (vždy pár otáček dovnitř a pak kousek zpět, jako při normálním řezání)
ale už jsem v hluboké díře nejeden závitník zalomil... naposled když se mi to stalo, tak jsem použil fígl co mi poradil člověk ze strojárny, kterého v dílně máme - vyleptat ten ulomený zbytek kyselinou dusičnou..
65 HNO3 smíchat 50:50 s horkou vodou z kohoutku a závitník byl za 5 minut pryč... (samozřejmě lít kyselinu do vody, ne naopak..)

v.p.

 > Od: "Jindrich Fucik" <fulda na seznam.cz <fulda na seznam.cz>>
 > Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz <hw-list na list.hw.cz>>
 > Datum: 16.11.2020 14:33
 > Předmět: závit do chladiče

Ahoj vespolek,

 Často se tu řeší vrtání a závitování divných materiálů. Moc nemám vybavení, tak to celkem přehlížím, ale teď je čas, kdy by se mi hodilo na tento chladič: https://www.gme.cz/chl255a-60 <https://www.gme.cz/chl255a-60>
 přišroubovat tři pouzdra TO220. A vyvrtaná dírka se závitem by byla hezká.

 Moje představa je, že vezmu vrták 2,5 a vyvrtám díru, pak vezmu maticový závitník a díru s ním ručně projedu. Závitník mohu mazat. Mám olej na jízdní stroje a šicí kola, mám líh (technickej) a mám ipa alkohol.
 To je tak zhruba všechno moje vybavení. Pokud to není dost, tak dám větší díru a zazadu matku. To je míň elegantní, ale vede to k cíli.

 Chtěl bych poprosit místní strojaře o užitečné rady, na co si mám dávat pozor.

 Díky.