RE: závit do chladiče

Krucinsky, Ladislav ladislav.krucinsky na linde-mh.cz
Pondělí Listopad 16 16:17:01 CET 2020

To jako že kyselina dusičná selektivně zkonzumuje tu nástrojářskou ocel a hliník ponechá netknutý?
Vida, člověk se furt učí…

Zdravím
Ladislav Kručinský

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Vojtěch Petrucha
Sent: Monday, November 16, 2020 3:59 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: závit do chladiče

zdravim,

nejsem příliš zkušený mechanik, vždycky když se vracím z dílny, tak většinou potřebuju náplast..

ale tohle dělám poměrně často a určitě doporučuju 2.5 mm vrták, protože ten závitník se umí v tomhle měkkém hliníku fakt dobře zalepit..

jako mazadlo líh, aktuálně jsem častokrát nahrazoval anticovidem..

používám strojní závitník z místního železářství, upnutý v obyč ruční akuvrtačce, se kterou je závitování poměrně rychlé a spolehlivé (vždy pár otáček dovnitř a pak kousek zpět, jako při normálním řezání)

ale už jsem v hluboké díře nejeden závitník zalomil... naposled když se mi to stalo, tak jsem použil fígl co mi poradil člověk ze strojárny, kterého v dílně máme - vyleptat ten ulomený zbytek kyselinou dusičnou..

65 HNO3 smíchat 50:50 s horkou vodou z kohoutku a závitník byl za 5 minut pryč... (samozřejmě lít kyselinu do vody, ne naopak..)

v.p.

> Od: "Jindrich Fucik" <fulda na seznam.cz<mailto:fulda na seznam.cz>>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz<mailto:hw-list na list.hw.cz>>
> Datum: 16.11.2020 14:33
> Předmět: závit do chladiče

Ahoj vespolek,

Často se tu řeší vrtání a závitování divných materiálů. Moc nemám vybavení, tak to celkem přehlížím, ale teď je čas, kdy by se mi hodilo na tento chladič: https://www.gme.cz/chl255a-60
přišroubovat tři pouzdra TO220. A vyvrtaná dírka se závitem by byla hezká.

Moje představa je, že vezmu vrták 2,5 a vyvrtám díru, pak vezmu maticový závitník a díru s ním ručně projedu. Závitník mohu mazat. Mám olej na jízdní stroje a šicí kola, mám líh (technickej) a mám ipa alkohol.
To je tak zhruba všechno moje vybavení. Pokud to není dost, tak dám větší díru a zazadu matku. To je míň elegantní, ale vede to k cíli.

Chtěl bych poprosit místní strojaře o užitečné rady, na co si mám dávat pozor.

Díky.