Zakaz spalovacich motoru

Neděle Listopad 15 21:43:16 CET 2020

no já v tomhle tuším ještě velké kotrmelce. Teď jsou "in" elektromobily,
ale kdyby všichni začali jezdit na elektriku, nejspíš se energetika
zhroutí a problém bude i dostatek lithia do baterek. To že třetinu
elektriky vyvážíme, se změní, až se vypnou uhelné elektrárny. Němci z
uhlí přecházejí na plyn, což jsem si myslel, že je z hlediska produkce
CO2 stejné, jako uhlí. Ale problém je v tom, že pokud od Rusů ten plyn
nikdo nebude kupovat, budou ho nejspíš pouštět do vzduchu a metan je
mnohem účinnější skleníkový plyn, než CO2. Nejspíš konečným řešením
energetiky (nebo řešením na hodně dlouhou dobu) bude energetika na
vodík. Vody je na jeho výrobu víc než dost, dá se skladovat a možná pro
něj budou využitelné stávající plynovody. Jsou i technologie, i když
nevím, jestli životaschopné, odchytávat CO2 ze vzduchu a s jeho pomocí
dělat z vodíku metan. Problém je, že tohle všechno nebude do pár let.
Takže vývoj neustále probíhá a úřednické zákazy toho nejspíš moc
neurychlí. I ty dnes drahé technologie při hromadné výrobě zlevní.

V mnohem menším měřítku podobný nesmysl proběhl se zákazem klasických
žárovek. Bylo to v době, kdy zářivkové úsporné žárovky měly zoufalé
spektrum a ledky na tom nebyly o moc líp. Dnes, kdy jsou dostupné ledky
s CRI >95 (i když spousta lidí stále neví, o co jde a obchodníkům to
takhle vyhovuje) a už Číňan zvládnul i jejich rozumnou životnost, nikdo
si na klasickou žárovku nevzpomene.

Anděl