RE: Přepínání solárních panelů na vstupu měniče

Josef Šíp sip na raab.cz
Pátek Listopad 6 09:51:39 CET 2020

Divam se do datasheetu menice a je tam jasne dane omezeni 12A na MPPT vstup, pro dva vstupy 2*12A
https://shop.iftech.cz/index.php?controller=attachment&id_attachment=515

Takze reseni je jednoduche, musite ty panely zapojit tak aby max proud byl 12A a max napeti 800V
Při polykrystalických panelech asi jen seriova kombinace, s mono mozna i 2 paralelne.
Při idealni konfiguraci to vychazi na 19.2kWp v panelech.
Pozor na teplotu, max proud z panelu stoupa s klesajici teplotou, chce to spočítat dle datasheetu panelu.

J.S.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Půhoný
Sent: Friday, November 6, 2020 8:20 AM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Přepínání solárních panelů na vstupu měniče

Ano moc díky za nápady, ale to jsme zase na začátku. Zkusím to popsat ještě podrobněji:

1) proč to dělám
bydlíme v podkroví, je tam klasická sedlová střecha s taškami, 26cm vaty. V části, kde jsou už panely instalovány (na jih) se velmi zlepšila tepelná pohoda v létě. Střecha se tak nerozpaluje, protože panely odstíní přímý kontakt slunce s taškami a v podkroví je příjemně i bez klimatizace. Navíc s těmi baterkami jedeme od jara do podzimu prakticky v ostrovním režimu.

Chtěl bych to rozšířit i na jiho západo západ, aby se nerozpalovala střecha ani tam v letních odpoledních hodinách a energii pochopitelně využít i ve dnech kdy nejsou úplně ideální podmínky. Navíc mám bazální spotřebu domu kolem 500W a baterky mi to těžko přes noc (od odpoledne do dopoledne) utáhnou. Kdyby se mohli dobíjet i ze západu, vycházelo by to řádově lépe.

2) aktuální stav - Aktuálně je instalovaných 5,85kWp v panelech a 7,6 kWh v bateriích, potřebuji ještě minimálně 1 - 2 tolik v panelech. Z toho vyplívá, že se nebude jednat o mírné přepanelování. Proto se bojím to udělat, aby to přežil měnič.

První myšlenka byla, že budu přepínat panely mezi měničem a nějakým jednoduchým (Oplockého) regulátorem a stringy odpojené od hlavního měniče mařit do podlahy nebo do vody. Nádrže mám 2, mám to kam ukládat + ještě elektrickou podlahovku v místech, kde se dá topit i v létě pokud nejsou zrovna třicítky (přízemí staré budovy, 1m kamenné zdi).

Pochopitelně pokud nebudou ideální podmínky, chtěl bych všechny stringy připojit k hlavnímu měniči, aby se mi dobíjeli baterky i když není ideální počasí.

3) možnosti řešení - nejjednodušší a funkční řešení je asi koupit ještě jeden RCT Power Storage 6.0 a dát k němu 9.9kWp panelů a paralelně to propojit, to je podporovaná funkce a bude to fungovat, bohužel ekonomicky je to absolutní nesmysl. Navíc to bude nesmyslně moc energie cpané do sítě, kterou nevyužiji a nedostanu do stávajících baterek. Kupovat další baterky k dalšímu měniči už nedává absolutně ekonomicky smysl.

Proto jsem chtěl koupit ještě třeba 10 - 15kWp panelů a připojovat to ke stávajícímu měniči jen v případě, že nebudou ideální podmínky. Aby jel pokud možno co největší čas na max výkon. Jako kdyby byly panely na trackerech :-). Ušetřila by se cena za nový měnič a hezky by se využili stávající baterie. kdyby bylo moc slunce, tak by se stringy přeply a přes třeba Oplockého regulátor bych to posílal do vody / podlahy / bazénu, co já vím.

Ještě jsem studoval měnič a má vstup na řízení výkonu 0,25,50,75,100%, takže by šlo to přepínání řešit i při inteligentně vypnutém měniči.

Otázka je tedy stále stejná, co se stane, když k RCT POWER STORAGE 6.0 připojím řádově 15kWp panelů za dodržení max napětí? Ano, líbí se mi myšlenka to připojit bez jakýchkoliv přepínačů, ale bojím se.

Díky,

HP