A co jste delali v nedeli vy?

Jaroslav Buchta jaroslav.buchta na hascomp.cz
Středa Květen 20 11:36:54 CEST 2020


To ma asi kazdy auto jinak. Ja mam na Fordu vychytavku, ze kdyz zapomenu 
normalni svetla a vytahnu klicek, tak nezhasne motor - jsou tam pry 
nejake pojistky navic v modulu... Ale zatim mi to vyhovuje tak to 
necham, mozna to poresim pred STK aby se nedivili :-D

Dne 20.05.2020 v 11:31 Pavel Kutina napsal(a):
> Nevím jak u jedničkové Fabie, ale nestačí nechat světla trvale svítit? 
> Moje tři poslední auta jsem tak provozoval a provozuji, prostě 
> zapomenout na to, že je v autě vypínač světel. Land Rover Discovery 
> 1996, Volvo 850 1998 i Volvo V70 s tím neměly problém, po vytazeni 
> klíčku zhasnou, totéž i trojková Fabie, kterou jsem si párkrát půjčil 
> jako služební. A nic se bastlit nemusí (což samozřejmě může být trochu 
> kontraproduktivní 😀).
>
> Pavel Kutina
>
>
>
> On Wed, May 20, 2020 at 6:30 AM +0200, "Pavel Kadečka" 
> <pavel.kadecka na gmail.com <mailto:pavel.kadecka na gmail.com>> wrote:
>
>     Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie.
>
>     Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na
>     mě blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení
>     (už jsem ho s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem
>     si automatické rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché,
>     stačila na to jedna dioda. Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což
>     jsem i původně udělal, ale pak jsem koukal do schématu auta a
>     viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem měl auto po
>     faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila jedna
>     dioda. Tak jsem to nakonec předělal).
>
>     Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je
>     zapíná přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď
>     na principu měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se
>     zvedne z 12,6 V na 14V, přibližně) nebo na principu času (30s po
>     otočení klíčkem sepne relé).
>
>     Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten
>     první způsob, všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará
>     kolena objevoval Ameriku, tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole
>     na nepájivém poli mi to fungovalo, tak jsem to spájel, rozhrabal
>     auto a zjistil, že je to blbě, on ten můj komparátor neměl
>     referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý vstup jeden, takže
>     mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po zapnutí světel
>     napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže relé se
>     sice zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).
>
>     Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního
>     stavu.
>
>     Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil
>     napětí ze zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči,
>     zpětnou vazbou (ta určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to
>     přesně to, co má. Teda opět jen na stole, tak jsem zvědavý, až do
>     namontuju do auta, jestli to bude chodit. A jelikož světla berou
>     8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen nějaká obyčejná do DPS, na
>     kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem dal dvě paralelně,
>     aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem tam i trimr
>     na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.
>
>     Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to
>     jsem nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si
>     prostě člověk sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou
>     automatikou stejně nefunguje přepínání potkávací / dálkové).
>
>     Pavel Kadečka.
>
>     po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník
>     <clexpert na clexpert.cz <mailto:clexpert na clexpert.cz>> napsal:
>
>         Ahoj,
>
>         jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo
>         snad co dala garáž?) 😊
>
>         https://youtu.be/0G10_Xuksp4
>
>
>         Petr Zahradník, počítačový expert
>         e-mail: clexpert na clexpert.cz <mailto:clexpert na clexpert.cz>
>         mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
>         http://www.clexpert.cz, http://www.zahradniksebavi.cz
>         Petr Zahradník, Computer Laboratory
>         Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
>
>         _______________________________________________
>         HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>         Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>         http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200520/458d911f/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list