A co jste delali v nedeli vy?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Květen 20 11:36:19 CEST 2020


U te Fabie  1,9 SDI 2001  to bohuzel i po vytazeni klicku sviti... :-(
 Ale je pravda ze novejsin w polo 2003 uz vytazenim klicku svetla zhasne..

středa 20. května 2020 Pavel Kutina <hw na prelude.cz> napsal(a):

> Nevím jak u jedničkové Fabie, ale nestačí nechat světla trvale svítit?
> Moje tři poslední auta jsem tak provozoval a provozuji, prostě zapomenout
> na to, že je v autě vypínač světel. Land Rover Discovery 1996, Volvo 850
> 1998 i Volvo V70 s tím neměly problém, po vytazeni klíčku zhasnou, totéž i
> trojková Fabie, kterou jsem si párkrát půjčil jako služební. A nic se
> bastlit nemusí (což samozřejmě může být trochu kontraproduktivní 😀).
>
> Pavel Kutina
>
>
>
> On Wed, May 20, 2020 at 6:30 AM +0200, "Pavel Kadečka" <
> pavel.kadecka na gmail.com> wrote:
>
> Automatické rozsvícení světel do jedničkové fabie.
>>
>> Není to moje auto, ale přítelkyně a když si ho půjčím, všichni na mě
>> blikají, že nesvítím. Na svém autě mám světla pro denní svícení (už jsem ho
>> s nimi koupil), na minulém autě (ford focus 2002) jsem si automatické
>> rozsvěcení dodělal, bylo to velice jednoduché, stačila na to jedna dioda.
>> Nebo zadrátovat jedno relé navíc (což jsem i původně udělal, ale pak jsem
>> koukal do schématu auta a viděl, že je to úplně zbytečné, protože už jsem
>> měl auto po faceliftu (žárovky H1 + H7 místo H4), kde na to fakt stačila
>> jedna dioda. Tak jsem to nakonec předělal).
>>
>> Ve fabii to jednoduše nejde, je tam přepínač světel a vlastně je zapíná
>> přímo, žádné relátko. Dá se na to koupit hotový modul, buď na principu
>> měření napětí v síti (nastartovaný motor = napětí se zvedne z 12,6 V na
>> 14V, přibližně) nebo na principu času (30s po otočení klíčkem sepne relé).
>>
>> Protože jsem inženýr (skoro), tak jsem se do toho pustil, ten první
>> způsob, všechny součástky v šuplíku mám. Tak jsem na stará kolena objevoval
>> Ameriku, tzn. vymýšlel komparátor s OZ. Na stole na nepájivém poli mi to
>> fungovalo, tak jsem to spájel, rozhrabal auto a zjistil, že je to blbě, on
>> ten můj komparátor neměl referenční napětí, ale jen dva děliče, na každý
>> vstup jeden, takže mi to chodilo tak nějak omylem a v autě vůbec (po
>> zapnutí světel napětí v palubní síti o nějakou desetinu pokleslo, takže
>> relé se sice zapínalo, ale s efektním bzučením a zdaleka ne spolehlivě).
>>
>> Tak jsem hodil ručník do ringu a auto zase poskládal do původního stavu.
>>
>> Dodělal jsem to v pondělí. Pro jeden vstup komparátoru použil napětí ze
>> zenerovy diody 5V, experimentoval s odporovými děliči, zpětnou vazbou (ta
>> určuje hysterezi) a nakonec zvítězil. Dělá to přesně to, co má. Teda opět
>> jen na stole, tak jsem zvědavý, až do namontuju do auta, jestli to bude
>> chodit. A jelikož světla berou 8A a neměl jsem v šuplíku autorelé, jen
>> nějaká obyčejná do DPS, na kterých je napsáno 10A, 30VDC, pro jistotu jsem
>> dal dvě paralelně, aby se ten proud rozložil mezi dva kontakty. Dal jsem
>> tam i trimr na nastavení napětí, při kterém to má sepnout.
>>
>> Některé moduly zapínají všechna světla i podsvícení budíků, ale to jsem
>> nechtěl, pro denní svícení stačí jen potkávačky, v noci si prostě člověk
>> sepne světla přepínačem. (Ono myslím s tou automatikou stejně nefunguje
>> přepínání potkávací / dálkové).
>>
>> Pavel Kadečka.
>>
>> po 18. 5. 2020 v 22:32 odesílatel Petr Zahradník <clexpert na clexpert.cz>
>> napsal:
>>
>>> Ahoj,
>>>
>>> jen takový můj nedělní miniprojekt z dílů "co dům dal" (nebo snad co
>>> dala garáž?) 😊
>>>
>>> https://youtu.be/0G10_Xuksp4
>>>
>>>
>>> Petr Zahradník, počítačový expert
>>> e-mail: clexpert na clexpert.cz
>>> mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
>>> http://www.clexpert.cz, http://www.zahradniksebavi.cz
>>> Petr Zahradník, Computer Laboratory
>>> Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
>>> <https://www.google.com/maps/search/Obvodov%C3%A1+740%2F14,+400+07+%C3%9Ast%C3%AD+nad+Labem?entry=gmail&source=g>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200520/f39e704c/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list