Re: přesnost PCB z Číny a osazovačka

Ondřej Janovský ondrej.janovsky na alarex.cz
Pátek Květen 15 13:41:52 CEST 2020

Zdravím

A nakonec to chodí. Dělal jsem několik chyb a točil se v kruhu.

1. Gerber z předchozí verze desky :( . Když už je v OpenPNP
naimportovaná deska, pak se polohy novým importem neopraví, ale nahrají
až za ty původní. Při testu jsem jel samozřejmě na ty první a nevšiml
si, že se seznam součástek v desce opakuje.
2. Kalibrační obrazec (10x10cm) vytištěný z tiskárny, přilepený na
podložku, která byla ale silnější než PCB. Prostě ne ... pokud na něj
zkalibruji počet kroků a kolmost os, jsem úplně mimo.
3. Kalibrace pomocí digitálního měřítka. Už jsem se přiblížil správným
hodnotám, ale opět nic moc. Vypadá to, že osa Y (8mm tyče) je trochu
prohnutá. Je vidět, že na vzdálenosti 10cm, která  je přesná, se to v
některých místech předbíhá o cca 0.1mm a pak se to zase srovná.
4. Vysoko umístěná kamera, takže při velkém zvětšení už nevidím ostré
hrany ploch, ale dopočítaný obraz. Kamera navíc švidrá šikmo a ne kolmo
na PCB.

Nemaje kalibrační PCB ani jiný kalibrační předmět, kterému bych věřil,
jsem si spočítal vzdálenost mezi dvěma součástkami na desce v obou osách
a o tuto vzdálenost ručně popojel. Z rozdílu jsem dopočítal počet kroků
a začalo se to chovat dobře. I se stále vysoko umístěnou kamerou jsem se
dostal na přesnost polohy (opakovatelnou) do 0.1mm.

400 krokové motory tomu asi pomohly jen částečne, ale zase to jezdí lépe
a mohl jsem si dovolit dvojnásobnou rychlost, aniž by to všechno začalo
rezonovat. Takže teď mi to funguje s 20000mm/min.

Oja