Re: OT: data v mobilu se sama zapínají

Jindroush jindroush na seznam.cz
Úterý Březen 31 17:01:25 CEST 2020

On 31.03.2020 16:14, Jiri Foldyna wrote:

> ono ani nejde o to šmírování.
> Podle mně jde hlavně o to, jak jsou ta data pro Vás důležitá. Jinak
> řečeno - jste ochoten riskovat jejich ztrátu při zrušení služby? Pokud
> odpověď zní ano a nebojíte se rizika špatného profilingu při hromadném
> vyhodnocování big data, tak proč ne. Pokud namítnete, že se to
> nestává, mám pro vás špatnou zprávu. Stává. Když pominu notoricky
> známý Megaupload Kima Dotcoma, kde uživatelé placených služeb přišli
> bez náhrady o svá data, tak stačí namátkou Google+, Google Reader,
> Picasa...

> [...]
Ve vsech techto debatach se casto micha pate pres devate ;-)

1) Smirovani: Ano, spousta firem si bere nejaka data zakazniku, o
zakaznicich a o jejich chovani. Ano, byva to ne zcela transparentni, at
uz CO se sbira, PROC se sbira, a KOMU se to pak posila. U free produktu
temer nelze mluvit o smirovani, ale proste je to dobrovolna dohoda s
provozovatelem sluzby. Spousta tech pouziti je zcela legitimnich. Z
pohledu 'provozovatele' sluzby, cim vic dat se sbira, tim vic se z toho
da vytezit. A podle meho neni problem s tim, ze moje data jsou nekde v
nejake obri hromade, ale zda je vubec mozne je se mnou ztotoznit a jakym
zpusobem je mozne toto ztotozneni vyuzit/zneuzit. Z realnych pripadu
vime preci jen o propojovani pres reklamni systemy (takove to, ze si
clovek koupi lednicku a od te doby vidi reklamy na lednicky a do mailu
mu amazon napise, jestli nechce lednicku) a dohady o ztotoznovani
tajnymi sluzbami (pravdepodobne, cim vic shithole country, tim horsi).
Samozrejme, pokud dojde k uniku takovychto dat, zlosyni se muzou snazit
je ztotoznit a zneuzit - leckdy to jde, typicky pres propojeni pres
nejaky pevny uid, ip, nebo geolokaci.

2) Cloudova uloziste: Ano, cokoli je cloud-only, muze kdykoli skoncit.
Vsechny zaruky apod. jsou omezene v uzivatelskych smlouvach, ktere nikdo
necte. Rada sluzeb ma obtizne az nemozne moznosti zalohovani tech dat
'ven', a uz vubec ne strojove zajistitelne. Kdyz se to musi delat rucne,
delat se to prestane. Toto je ale jen ten stejny problem jako
zalohovani. Vsechna dulezita data maji byt aspon 3x, z toho jednou na
jine fyzicke lokaci. Muzete se hlasit, kdo toto dela. Totez plati i pro
'papiry'.

2b) Tytez vyhrady plati pro veskere cloud-based sluzby jako je treba
Spotify, DRM-podepsane materialy, predplaceny software apod.

3) Cloudova synchronizace: Plati totez, co v bode 1, ale s mensim
rizikem ztraty dat, kdy data jsou vzdy aspon na 2 mistech.

4) Cloud-enabled zarizeni: Jsem naprosty odpurce cehokoli "zelezneho",
co ke sve plnohodnotne funkcnosti vyzaduje cloud. Zanasi to do systemu
zbytecnou zavislost na provozovateli, na isp, na posledni mili, na
velkych cloudovych platformach apod.

A jak bylo receno uz vyse a vicekrat v predchozich prispevcich, asi
zalezi na tom, jak to komu vyhovuje. Dobry priklad je treba cestovani -
rekneme ode me do USA. Tj. mam jizdenku na vlak 'v aplikaci', mam
boarding pass 'v aplikaci', mam ESTA v emailu, mam platebni kartu 'v
aplikaci' a mam rezervaci ubytovani 'v aplikaci'. Nepotrebuju jedinej
papir, vsechno je rychlejsi a pohodlnejsi. Vymenou je nutnost aspon
nejakeho datoveho pripojeni a riziko 'ztraty vseho', kdy o ten mobil
prijdu. A samozrejme dosiroka vyslapana 'digitalni stopa', kterou po
sobe zanecham.

--
Jindroush <jindroush at seznam.cz>