Otoceni rotace univerzalniho motoru

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Březen 30 01:24:47 CEST 2020

Nemusí být pootočené uhlíky, ale rotor je vinutý tak, že jednotlivé lamely
jsou k jednotlivým kontaktům předsunuté způsobem navinutí.
Takže se to chová, jako kdyby byly ty uhlíky pootočené.

U motorů z pračky je to vše symetrické, alespoň u motoru co jsem použil pro
frézu na dřevo ( lišty atd.. )
Mimochodem tu mi dělal jeden strojař a původně tam byl asynchronní
jednofázový motor MEZ  z čerpadla. Měl  2800 ot/min a tuším 350W
Tak jsem vymyslel, že tam bude frekvenční měnič, kterým ty otáčky zvednu
klidně na dvojnásobek.
Když to bylo mechanicky hotové, tak jsem zjistil, že ten měnič sice zvedne
otáčky, ale nemělo to žádný moment.
Takže se trošku zatlačilo a už padaly otáčky a dost podstatně. Asi 3
odborníci různě programovali ten měnič a závěr by, že 1 fáz. motor se pro
měnič nehodí pro vyšší otáčky.
Takže se to předělávalo, v podstatě se muselo vyrobit celé to usazení
motoru. Původní práce vyšla viveč.
 Tenhle motor točí naprázdno odhadem tak 10k. Napájím ho stejnosměrně 320V.
Sice je při zatížení také měkký, ale po poklesu otáček má už moment a
nedusí se to.