uloha z elektrotechniky

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Březen 25 17:47:08 CET 2020

S tím mohu jen souhlasit, nicméně si dovolím pochybovat o tom, že
studenty někdo umí naučit jak to dělat alespoň trochu správně. To už
vyžaduje trochu zkušenosti a především nad tím přemýšlet, jinak stejně
spočítáte nesmysl a ani vám to nebude divné. Budu to demonstrovat právě
na tomto příkladu. Když počítáte zatížený dělič napětí, můžete se do
toho trochu zamotat a při úpravách výrazů udělat chybu. Jde to trochu
průběžně kontrolovat. Vyjdu úmyslně ze vzorce pro výkon na R1: P=U^2/R1.
Napětí U na R1 spočítám nějakým způsobem, důležité je že to bude ve
tvaru U = U0 * (nějaké_bezrozměrné_číslo). Pak
P=(U0^2/R1)*(nějaké_bezrozměrné_číslo)^2. O tomto čísle vím, že musí být
bezrozměrné a menší než 1. Protože U0^2/R1 je výkon na R1, pokud by na
něj bylo připojeno celé napájecí napětí. Mně po úpravách vyšlo
P=(U0^2/R1)*(1/(1 + R2/Rz + R2/R1))^2. Na pohled vidím, že zlomek ve
druhé závorce opravdu musí být menší než 1  - v čitateli je 1, ve
jmenovateli číslo (opět bezrozměrné), které je vždy větší než 1. Takže
to nemusí být úplná blbost a i kdyby to bylo špatně, tak zase ne tak
moc. Samozřejmě to není jediný způsob jak na to, je to jen příklad
postupu, který může vést k cíli.
Jenže ty školní příklady jako je například krychle ze stejných odporů R
a vypočítejte co naměříte ohmmetrem v úhlopříčce mají k praxi daleko. V
praxi většinou nepotřebujete hodnotu přesnou na x desetinných míst,
daleko důležitější je odhadnout, jestli vyjdou miliwatty nebo kilowatty
protože jinak je zaděláno na řádný průšvih. Takže u té krychle bude
podstatné, že naměříte řádově něco kolem R a není důležité jestli to je
5*R nebo R/5. Bohužel dnešní školství je postaveno tak, že student
vyprodukuje výsledek např. Ru=6.85*R^2 a ani mu není divné, že to
rozměrově nesedí.

Mrazík