Neco o tom blbem viru

Pondělí Březen 23 21:00:50 CET 2020

No nevím. Ledky na plošňáky mají obvykle vlnovou délku těsně za
viditelnou oblastí. Pro sterilizaci potřebujete tvrdší záření UVC.
Koukám do TME a není tam zrovna moc výběr.
https://www.tme.eu/cz/katalog/diody-led-uv_113370/?visible_params=2%2C1088%2C754%2C2922%2C1101%2C1089%2C2156%2C120%2C1095%2C1594%2C564%2C10%2C1113%2C2585%2C35%2C32%2C2390%2C750%2C2586%2C36%2C1096&mapped_params=1089%3A1748638%2C1700824%2C1794465%3B
Skladem  mají 20 mA ledky za 380 Kč a když se dívám na datasheet 1W
ledky BP2D-1JLA-TC, kterou stejně nemají (140 mA při 7V), má vyzářený
výkon necelých 10 mW. Myslím že ta zářivka na tom bude líp cenově i na
účinnost.
Ale napadlo mě - jak je to se spektrem UV výbojek a zářivek? Říká se, že
zářivky v soláriích se musí po nějakém počtu hodin měnit, že pak jsou
škodlivé. To znamená že pak mají vyšší podíl kratších vlnových délek?
Proč? Zářivky v soláriích jsou jiné, než germicidní výbojky? A jak je na
tom klasická výbojka v horském sluníčku, nebo osvětlovací Hg výbojka bez
baňky? Tou zatím ještě exponuju tišťáky.
Vlastně co vím ještě z doby, kdy jsem s tím jako student dělal.
Nízkotlaká výbojka vyzařuje maximum energie na spektrální čáře toho
plynu (Hg snad 254 nm) a vysokotlaká má více energie v kontinuálním spektru.

Anděl