Re: Pøesnost mìøení (Fyzika pro 6 tøídu)

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Březen 18 20:06:31 CET 2020


> Nedramatizujte to. Tyhle školní pøíklady mívají tu ošklivou vlastnost,
> že jsou zcela mimo realitu. 

To vobec nevadi, ak ten priklad ilustruje javy prveho radu (hoci aj zle), a
ak su *citlivo* naznacene dalsie rady.

Ale mal som napisat, "to by vobec nevadil, ak by..."

To meranie kocky sublerou a priemerovanie nie je jav prveho radu, takze ho
netreba brat vazne. Ale aj tak to nie je beznadejne. Mozno by sa ten
experiment dal vylepsit tym, ze by sa merala napriklad spongia - to by
mohol byt ekvivalent toho sumiaceho ADC. Sikovny ucitel by na tom mohol
poukazat na to, o co tu ide - t. j. nie o zistenie konkretneho rozmeru ale
o zistenie chyby merania za danych okolnosti - a mohol by poukazat na javy
vyssich radov - napr. na vplyv konkretnej metodiky na tu presnost, alebo
spochybnenie potreby merania s vyssou presnostou v konkretnej situacii.
Menej sikovnych ucitelov by k tomuto mala usmernit metodicka prirucka k
danej ucebnici, ktora tipujem ze v 99% pripadov neexistuje, alebo je len
formalna a teda akoby neexistovala.

Na druhej strane - lebo minca ma dve strany ale este hranu aj vnutro aj
relief atd. - ti, co pisu tie ucebnice, su pod velkym tlakom, lebo to
robia ako komercnu zalezitost a to v skreslenom polokomercnom
polouradnickom polokorupcnom prostredi, plus co sa tyka faktickeho
hladiska, je k tomu minimalne az ziadne skrutinium, kozultacie, spatna
vazba, korekcie. Treba to brat ako jednu z mnohych nedokonalosti zivota.

A ked mam nutkanie povedat "za nasich cias", tak si vzdy spomeniem na to
ako nadaval moj stryko ked prekladal stvrtacku matematiku do madarciny
(pre mensinove skoly); a ako ma ziadal, aby som mu to (ako gymnazista,
ktory to ma predsa este v pomerne cerstvej mysli a pritom je uz na urovni
aby poznal aj suvislosti) vysvetlil, ako to docerta autor myslel; a ako
som celkom pravidelne nenachadzal primerane odpovede. 

Zase je pravda, ze "za nasich cias" bolo skutocne nemyslitelne to, s cim
som sa stretol v stvrtackom zemepise - hrubymi pravopisnymi chybami (ano,
aj y/i). Od urciteho bodu som to so skolami uplne vzdal a povedal som
detom, ze je to zle a musia to jednoducho prezit.

Nepovedzte to socialke.

wek


----- Original Message ---------------

Subject: Re: Pøesnost mìøení (Fyzika pro 6 tøídu)
   From: Pavel Poucha <pavel.poucha at papouch.com>
   Date: Wed, 18 Mar 2020 17:21:18 +0100
     To: HW-news <hw-list at list.hw.cz>

S tím LSB jsem to napsal já, a vztahoval jsem to na A/D pøevodníky, kde u
nìkterých se pøesnost blíží 1 LSB.

Co je v knížce ale úplnì mimo realitu je to opakované mìøení jednoho
rozmìru a vypoèítání prùmìru. To je velmi špatný pøíklad...

Netušil jsem, že dotazem vyvolám takovou diskusi. Naštìstí druhý syn chodí
teprve do druhé tøídy a jeho uèivo s manželkou a strýèkem Googlem ještì
jakž takž zvládáme (oba dva máma vysokou školu) :-)

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
pavel.poucha at papouch.com
Tel. +420 777 232 485

Papouch s.r.o. - vývoj
Papouch store s.r.o. - obchod
Papouch production s.r.o. - výroba

Máte-li chu, navštivte naše stránky http://www.papouch.com/


st 18. 3. 2020 v 16:42 odesílatel Miroslav Mraz <mrazik at volny.cz> napsal:

> Nedramatizujte to. Tyhle školní pøíklady mívají tu ošklivou vlastnost,
> že jsou zcela mimo realitu. Pokud digitálním voltmetrem namìøíte napø.
> 1234 mV a kouknete do papírù, zjistíte, že chyba je napø. 2% z namìøené
> hodnoty (pravda nìkdy se udává % z rozsahu nebo LSB, ale to zde není
> podstatné) pak máte 1234 +/- 25 mV a èerta se staráte o to jestli vám na
> posledním místì bliká 4 nebo 5. Prostì v praxi digitální mìøák ukazuje
> zpravidla víc míst, než je jeho nejistota.
>
> Mrazík
>
> Dne 18. 03. 20 v 15:10 Pavel Kutina napsal(a):
> > No ale to mi zavání zavedením analogového mìøení do digitální velièiny -
> > pokud použiju ten pøímìr s LSB, tak jediné, co vím, že je to víc než 3 a
> > ménì než 4. Nepoznám, jestli je to blíž ke tøem nabo ke ètyøem nebo
> > jestli je to náhodou v pùlce.
> >
> > Asi si fakt budu muset teorii mìøení dostudovat. I když - asi nebudu.
> > Holka tím zøejmì zdárnì prošla, aniž bych si toho všimnul a já to budu
> > psát dál stejnì chybnì, protože mi to nevadí :)
> >
> > Pavel Kutina
> >
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list at list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>



Další informace o konferenci Hw-list