Re: Přesnost měření (Fyzika pro 6 třídu)

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Středa Březen 18 11:41:02 CET 2020


Ucenie je vzdy gradualny proces, ide sa od prveho priblizenia (kde je este
vela principialnych chyb), a postupne sa pridavaju javy vyssich radov.

Chyba merania je rozdiel medzi nameranou a skutocnou hodnotou, toto je
zakladna poucka ktora plati vo vsetkych priblizeniach; diabol je ako
obvykle v detailoch. Takze v prvom priblizeni, za "bezneho" predpokladu,
ze viete rozoznat, ci je hrana pred alebo za stredom medzi ryskami, tak je
chyba kazdeho merania a tym aj nepresnost 0.5cm.

Druhe priblizenie je, ze bezne okom neviem rozoznat ci je hrana presne v
strede dielika, ale podla mojho odhadu urcite rozoznam, ci je v prvej
stvrtine alebo v poslednej. Cize nepresnost bude niekde okolo 0.75cm.

V tretom priblizeni by sme hovorili o chybach pravitka (napr. vyrobna
nepresnost, teplotna roztaznost, opotrebenie a tym zneistenie rysiek),
paralaxe, apod. 

Vzdy je otazne, do akeho stupna treba s tymi detmi ist. Bohuzial, niekedy
potom zanikne podstata.

Ucit je tazke.

wek


----- Original Message ---------------

>Zdravím,
>
>učil jsem se se synem fyziku pro 6 třídu, měření délek a objemů. Zarazilo
>mě stanovení nepřesnosti měření.
>
>Příklad: Máme pravítko, na kterém jsou vyznačeny jen centimetrové dílky,
>bez milimetrů. Měříme kostičku stavebnice, na pravítku vidíme, že délka je
>3cm a kousek. Zapíšeme tedy, že délka je 3cm.
>Nepřesnost měření podle knihy je 0,5cm, protože kostička byla jen kousek
>přes 3 cm a jasně vidíme, že není až do půlky dílku....
>
>Což mě přijde jako divné tvrzení, podle mne je nepřesnost měření takovým
>pravítkem 1cm. Totéž se v knize aplikuje na měření běžným pravítkem s
>vyznačenými milimetry s tím, že si na určení délky vezmeme lupu :-)
>
>(Fyzika pro 6. ročník základní školy, Doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc.,
>PaeDr. Jiří Bohuněk, str. 68)
>
>Co si o tom myslíte? Děkuji.
>
>S pozdravem
>ing. Pavel Poucha



Další informace o konferenci Hw-list