Regulator univerzalniho motoru

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Březen 15 14:28:26 CET 2020


Samozřejmě netvrdím, že to regulovat nejde, jen to prostě funguje jinak:-)

Pro indukované napětí platí:

Ui = k*B*n (přístrojová konstanta, indukce, otáčky)

V případě permanentních magnetů je B pevně dané, takže Ui je úměrné otáčkám a máme k*B = 1/KV. Jenže v sériovém motoru B vytváří proud, který zároveň prochází rotorem. Takže B je úměrné I, dostáváme tedy:

Ui = k*I*n

Má to samozřejmě své výhody, např. velký rozsah otáček, protože když kvůli otáčkám klesá proud, klesá i B, takže proud může klesat a otáčky růst v ideálním případě do nekonečna. Naopak při malých otáčkách není proud tak extrémní, jako u přetíženého motoru s magnetem. Proto byly velmi oblíbené v dopravních prostředcích za časů, kdy nebyla dobrá elektronika.

PH

Od: Admin HWnews
Netvrdim, ze nemate pravdu, ale jak potom tedy funguji ty zpetnovazebni 
tyristorove regulatory na ktere tady sly ty odkazy.

Dne 15.03.2020 v 12:33 Pavel Hudecek napsal(a):
> KV a BEMF normálně funguje u motoru buzeného permanentním magnetem, nebo 
> externě. Pokud je to ale *sériový,* tak má max otáčky omezené jen 
> zátěží, zcela naprázdno pak třením a indukované napětí bez proudu 
> zanedbatelné. Momentová charakteristika připomíná 1/x.

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200315/767504e4/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list