<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m="http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml" xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40"><head><meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=utf-8"><meta name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)"><style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></style></head><body lang=CS link=blue vlink="#954F72"><div class=WordSection1><p class=MsoNormal>Samozřejmě netvrdím, že to regulovat nejde, jen to prostě funguje jinak:-)</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Pro indukované napětí platí:</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Ui = k*B*n (přístrojová konstanta, indukce, otáčky)</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>V případě permanentních magnetů je B pevně dané, takže Ui je úměrné otáčkám a máme k*B = 1/KV. Jenže v sériovém motoru B vytváří proud, který zároveň prochází rotorem. Takže B je úměrné I, dostáváme tedy:</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Ui = k*I*n</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Má to samozřejmě své výhody, např. velký rozsah otáček, protože když kvůli otáčkám klesá proud, klesá i B, takže proud může klesat a otáčky růst v ideálním případě do nekonečna. Naopak při malých otáčkách není proud tak extrémní, jako u přetíženého motoru s magnetem. Proto byly velmi oblíbené v dopravních prostředcích za časů, kdy nebyla dobrá elektronika.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>PH</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><div style='mso-element:para-border-div;border:none;border-top:solid #E1E1E1 1.0pt;padding:3.0pt 0cm 0cm 0cm'><p class=MsoNormal style='border:none;padding:0cm'><b>Od: </b><a href="mailto:hwnews@cncnet.info">Admin HWnews</a><o:p></o:p></p></div><p class=MsoNormal>Netvrdim, ze nemate pravdu, ale jak potom tedy funguji ty zpetnovazebni </p><p class=MsoNormal>tyristorove regulatory na ktere tady sly ty odkazy.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p><p class=MsoNormal>Dne 15.03.2020 v 12:33 Pavel Hudecek napsal(a):</p><p class=MsoNormal>> KV a BEMF normálně funguje u motoru buzeného permanentním magnetem, nebo </p><p class=MsoNormal>> externě. Pokud je to ale *sériový,* tak má max otáčky omezené jen </p><p class=MsoNormal>> zátěží, zcela naprázdno pak třením a indukované napětí bez proudu </p><p class=MsoNormal>> zanedbatelné. Momentová charakteristika připomíná 1/x.</p><p class=MsoNormal><o:p> </o:p></p></div></body></html>