Re: OT: trubka rozvod vody, menší průměr

Dodo Racek dodoracek na gmail.com
Středa Březen 4 22:21:38 CET 2020

Pri pex-al-pex si hlavne dajte pozor, aby ste pri nastrkavani fitingu
neustrihli hranou rurky cast tesnenia, teda
o-kruzlov. To sa stava aj pri sikmom nasuvani fitingu. Preto sa
orezavaju-zrazaju hrany rurky.

Izoluje sa rovnako ako ostatne rurky, napriklad miralonom-ale to pojde do
rozmerov-teda napr +1az2 cm podla hrubky miralonu (alebo ineho obchodneho
nazvu penovej rurky na izolaciu)
Najlepsie je izolaciu rovno chystat rezat a nasuvat po natvarovani rurky
este pred lisovanim fitingov. Potom silovo posunut izolaciu v osi rurky,
nastrcit fiting a zakrimpovat. Izolacia sa pruznostou vrati a nasunie az na
fiting. To chce trochu cviku a pozornost, aby izolacia nevytlacila fiting s
klestami.
Alebo izolaciu o cosi kratsiu a na fitingoch vacsi priemer po zalisovani a
pripadne zlepenie sivou paskou s vlaknami.

Na fitingoch byvaju na vonkajsom plechu, ktory sa lisuje, dierky, aby bolo
vidno, ci je rurka dostatocne zasunuta vo fitingu. Alebo si z jedneho
fitingu vyberte o-kruzky a pouzivajte ako mierku, po nasunuti na rurku si
urobte ciarku na rurke, kde konci uplne zasunuty fiting.
Realny fiting z tesneniami musite dotlacit az po ciarku a v tej pozicii
zalisovat.

Rucne lisovacie klieste mozu byt trosku vyvyklane, ale celuste su celkom
mohutne kusy ocele, tie sa len tak nevyderu. Zatlacit to mozete napr. aj
viac krat, s pootocenim... to odporucam, ak sa da ... ak je miesto. Po
prvom stlaceni uvidite, kde je zatlacene celkom a kde je mozno malo.
Zatlacenie by mali byt kruhove, nerozoznatelne, kde bolo miesto medzi
celustami.

Posun po osi rurky a fitingu nie je mozny, limce fitingu musia sadnut do
celusti kliesti presne, to zabezpeci, ze prelis je na spravnom mieste voci
tesneniam.

Zalisovany spoj sa da silovo pootocit, nemusite mat strach napr pri
T-fitingoch.
Ak je prechod na G zavit, tak najskor naskrutkovat fiting s G zavitom a az
potom zalisovat.
Pri oprave sa dokonca da tak 1, max 2x velmi opatrne  v *lisovanom spoji*
vyskrutkovat a naskrutkovat napr prechod z pex na standardny G zavit 1/2,
alebo 3/4 bez straty tesnosti.

Dňa st 4. 3. 2020, 21:37 M. Marusak <m.marusak na volny.cz> napísal(a):