Re: SAQ Grimeton na 17,2kHz 5. července

Úterý Červen 30 23:39:28 CEST 2020

Pokud má někdo tady zkušenosti s VLF, zeptal bych se - protože už 30 let
dělám DCF přijímače (77,5 KHz). Kdysi v nějakém stařičkém čísle
Sdělovací techniky (bohužel nejsem už schopen dohledat) byla uvedena
závislost atmosferického šumu na kmitočtu. Atmosferický šum je souhrn
nějakých šumů co vznikají v atmosféře vlivem ionizace vzduchu, všech
vzdálených bouřek a průmyslové činnosti. Byly tam mapy v závislosti na
kmitočtu, atmosferický šum je v různých místech světa různý. Bohužel, od
té doby jsem už na tyto informace nenarazil. Věděl by někdo, kde o om
něco je? Pro těch 77,5 KHz to bylo snad přes 80 dB nad tepelným šumem a
psali tam, že s rámovou anténou o průměru 30 cm je už atmosferický šum
srovnatelný se šumem zesilovače a větší anténa prý nemá smysl. Kvalitně
udělaná feritka (délka 15 cm, vinutí lankem cca rovnoměrně rozložené po
délce) zase není o tolik horší, než ta 30 cm rámovka.

Přijímat tyhle frekvence drátovou anténou (tedy elektrickou složku) sice
jde, ale měl jsem s tím špatné zkušenosti. Mnohem víc se tam projevuje
rušení od blízkých elektroinstalací (kapacitní vazba), v místnosti to
dokonale zarušily zářivky. Chce to anténu opravdu dlouhou a daleko od
všeho. Feritka nebo rámovka je proti rušení mnohem odolnější. Nevím, jak
je to na těch ještě nižších kmitočtech, ale předpokládám, že ten rozdíl
bude ještě větší.

Ale je možné, že to s tím atmosferickým šumem zas tak hrozné nebude a
větší anténa má smysl? Jednou jsem řešil s pánem z Košic dálkový příjem
anglického vysílače MSF, protože si koupil anglickou meteostanici.
Angličani mají vyzářený výkon jen 15 KW a Slovensko je spolehlivě mimo
zaručený dosah.
https://www.npl.co.uk/msf-signal
Koukal na mém webu po aktivních anténách, jenže to mám jen pro DCF a
nemám 60 KHz krystaly. Doporučil jsem mu rámovku 1x1m a když se mu to
povedlo naladit, psal mi, že mu to chodí perfektně.
Anděl