RE: OT Přední vs zadní brzda na kole

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Červen 19 22:14:35 CEST 2020

Tady to má na obou takový hranatý měkký „špunty“. Jde s nimi otáčet, ale nic to nedělá. Ale vytáhnout jako špunty taky nejdou, teda nezkoušel jsem moc velkou sílu.

PH

Od: Petr Labaj
Na odpružené vidlici (obyčejné) je z jedné strany nahoře kolečko, kterým
se nastavuje tvrdost pružicího elementu (na levných vidlicích to
většinou moc nefunguje, resp. rozdíl je malý).
Z druhé strany (na druhé noze vidlice) je opět otočný prvek, kterým se
vidlice v jedné poloze zamkne (nepruží, je zcela tvrdá), v druhé se
odemkne a pruží. Většinou je na levé noze nastavení tvrdosti a na pravé
zamykání.
Zamykání má smysl při jízdě do ostrého kopce, kdy šlapete jako o život,
tak aby vidlice nepružila. Při sjezdu v terénu by vidlice naopak měla
být vždy odemčena, protože jinak při tvrdých rázech může prasknout ten
zamykací mechanismus.
Dobré a drahé vidlice mají to zamykání vytažené bowdenem na řídítka, ale
nelítali přes řídítka jako já.

"Špice" je myslím severomoravský termín (mé rodiště) pro dráty do
výpletu kola.
Kupodivu v obou případech to dopadlo tak, že jedna nebo 2 špice (dráty)
praskly, jak se mi pokoušely ustřihnout zápěstí proti vidlici. Ale pak
mě to přehodilo přes řídítka a tak zmizela síla, která by to hnala dál.
Na ruce jsem měl vždy úhlednou modřinu ve tvaru rovného proužku.
Samozřejmě to bolelo jako čert, ale bylo to beznásledkové.

PL