Re: OT Přední vs zadní brzda na kole
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pátek Červen 19 20:46:55 CEST 2020
Na odpružené vidlici (obyčejné) je z jedné strany nahoře kolečko, kterým
se nastavuje tvrdost pružicího elementu (na levných vidlicích to
většinou moc nefunguje, resp. rozdíl je malý).
Z druhé strany (na druhé noze vidlice) je opět otočný prvek, kterým se
vidlice v jedné poloze zamkne (nepruží, je zcela tvrdá), v druhé se
odemkne a pruží. Většinou je na levé noze nastavení tvrdosti a na pravé
zamykání.
Zamykání má smysl při jízdě do ostrého kopce, kdy šlapete jako o život,
tak aby vidlice nepružila. Při sjezdu v terénu by vidlice naopak měla
být vždy odemčena, protože jinak při tvrdých rázech může prasknout ten
zamykací mechanismus.
Dobré a drahé vidlice mají to zamykání vytažené bowdenem na řídítka, ale
nelítali přes řídítka jako já.
"Špice" je myslím severomoravský termín (mé rodiště) pro dráty do
výpletu kola.
Kupodivu v obou případech to dopadlo tak, že jedna nebo 2 špice (dráty)
praskly, jak se mi pokoušely ustřihnout zápěstí proti vidlici. Ale pak
mě to přehodilo přes řídítka a tak zmizela síla, která by to hnala dál.
Na ruce jsem měl vždy úhlednou modřinu ve tvaru rovného proužku.
Samozřejmě to bolelo jako čert, ale bylo to beznásledkové.
PL
***********************
Dne 19.6.2020 v 19:56 Pavel Hudecek napsal(a):
>
> Já zatím ani jednou. Nějak si nedovedu představit, jak dopadne ta ruka
> v popsané situaci. Ale nevím co je „do špic“.
>
> Ještě mě zaujalo to odemykání odpružení. Mám staré bazarové kolo
> s odpružením, ale vidlice nějak nepruží. O existenci zámku jsem neměl
> tušení. Jak to vypadá a jak se to ovládá?
>
> (Nebo možná jak to vypadalo kdysi?)
>
> PH
>
Další informace o konferenci Hw-list