Re: OT Přední vs zadní brzda na kole

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Červen 19 18:57:10 CEST 2020


Můj subjektivní pohled na věc: když někdo trochu víc jezdí, tak si 
nacvičí reflexy. Podobně jako člověk při chůzi nemusí myslet na to jak 
klást nohy před sebe, tak cyklista spoustu věcí dělá v režimu autopilota.
Takže pokud intenzívně brzdím, automaticky přesunuji váhu dozadu. 
Zejména třeba při prudkém sjezdu.

Už jsem víckrát zablokoval přední kolo. V zatáčce to je problém, protože 
pak je prakticky nulová boční adheze. Ale při rovné jízdě není důvod, 
aby v tom byl problém. Nakonec zablokované kolo má nižší adhezi než 
optimálně brzdící, takže naopak u toho optimálně brzdícího by byla větší 
šance jít přes řídítka.
Auto při zablokování předních kol taky nejde přes čumák (pokud to tedy 
není hollywoodský film a v tom autě není darebák).

Pokud si správně pamatuji, tak přes řídítka jsem šel 2x v životě. A v 
obou případech to bylo tím, že jsem si strčil ruku do špic předního 
kola. Tím pádem nejenom zablokujete kolo (to by nevadilo), ale ještě vás 
to aktivně hodí přes ta řídítka.
Jednou to bylo když jsem si za jízdy seřizoval polohu čidla tachometru 
na přední vidlici, podruhé při odemykání odpružení vidlice (na 
nerovnosti jsem musel cuknout řídítkama a ruka byla vevnitř).
V obou případech to bylo v dost velké rychlosti. V tom druhém v opravdu 
velké, a byl jsem chvíli (nevím jak dlouho) duchem někde jinde. Naštěstí 
to bylo mimo vozovku a měl jsem štěstí, že nikdo nešel kolem a nesnažil 
se mi pomáhat (což nesnáším, po karambolu se potřebuju pokud možná sám z 
toho aspoň 10 sekund oklepat). Ten druhý případ odskákala má oblíbená 
přilba, byla na 3 kusy.

Takže můj závěr: brzdění přední brzdou je dobré, potřebně a není 
nebezpečné (pokud se trochu ví jak).
Na kole/bruslích atd. zásadně v přilbě.

PL

**************************

Dne 19.6.2020 v 18:07 Jan Kuba napsal(a):
> V určitých situacích například při leknutí se ( dopravní komplikace , 
> do dráhy skočí pes, dítě ) není čas si uvědomit a nastavit a dávkovat 
> sílu brzdění tak, aby se přední kolo právě nezablokovalo.
> Prostě může nastat situace , kdy intenzivní "neproporcionální" brzdění 
> přední brzdou může mít za následek nehodu - pád z kola. A nemusí jít o 
> nezkušeného cyklistu.
> Viz první příspěvek na cyklo fóru: 
> https://www.bike-forum.cz/forum/abs-2.html
>
> Moje dcera, když se na prašné polní cestě učila jezdit na motocyklu, 
> tak jsem přední brzdu povolil tak, aby skoro nebrzdila.
> Při výuce by na té polňačce jistojistě za brzdu vzala a letěla. Když 
> dupla na zadní, to blokování zadního kola se dá ustát do doby, než si 
> obsluha uvědomí, že je to špatně.
>



Další informace o konferenci Hw-list