Re: [MECH:] Jak frezovat plexi?

Vojtěch Petrucha petrucha na volny.cz
Čtvrtek Červen 18 16:32:21 CEST 2020

narazil jsem na tento text, snad k tematu...

https://www.alt.cz/zihani/zihani-plexiskla/

Pokud se chcete vyvarovat vzniku prasklinek v řezné hraně plexiskla při použití těkavých lepidel nebo ředidel na bázi lihu, máme pro vás k dispozici temperovací pec o rozměrech 1250x1450x3000mm.

Při opracovávání plexiskla, při kterém se materiál rychle zahřívá, vzniká při jeho chladnutí v hraně řezu trvalé pnutí, které za jistých okolností může způsobovat při dalších technologických procesech vznik malých prasklinek v hraně materiálu. Tyto trhlinky vznikají zejména při použití těkavých lepidel, nebo při použití leštidel na bázi lihu.
Tento problém nastává hlavně při zpracování plexiskla laserem, kde se materiál v malém bodě zahřívá velkou energií tak dlouho, dokud nedojde k jeho odpaření. Tento problém se řeší takzvaným žíháním plexiskla.

Plexisklo se umístí do speciální temperovací pece a následně se řízeně ohřívá na určenou teplotu, poté se nějakou dobu udržuje při této teplotě a následně se opět řízeně nechává vychladnout. Celý proces je v naší temperovací peci plně automatický a doba jednotlivých cyklů závisí na tloušťce a množství použitého materiálu. U jednotlivých cyklů se čas pohybuje v řádu jednotek hodin, ideálně necháváme žíhaný materiál v peci přes noc.

v.p.

> Od: "Ales Prochaska, Divesoft" <ales.prochaska na divesoft.com>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 17.06.2020 13:31
> Předmět: Re: [MECH:] Jak frezovat plexi?

Nevím co je to za materiál, ale přesně takhle vypadají trhliny v
 plexiskle způsobené lihem. Naposledy jsem je viděl na deskách z 2 a 5
 mm litého PMMA, ze kterého jsme udělali přepážky do servisního kufříku
 (řezání laserem + lepení dichlormethanem bez dalšího obrábění) do
 kterého se vylila lahvička s lihem. Šlo o ethanol p.a., žádný
 denaturák s bůhvíjakou příměsí.

 Aleš Procháska