low noise tranzistor pro 200 Ohm mikrofon

Sobota Červen 13 23:37:18 CEST 2020

Dobrý den,

hledám nějaký tranzistor, s kterým by se dal udělat nízkošumový
předzesilovač pro 200 ohm dynamický mikrofon. Tranzistory označené jako
low noise dosahují minimální šum (v závislosti na proudu) od 10 do 100
KOhm. Snad existují i tranzistory s minimem šumu při menším vstupním
odporu, ale nemohu teď nic najít. Narazil jsem při tom na zajímavý web

http://www.dicks-website.eu/low_noise_amp_part3/part3.html

kde pán měřil napěťový šum kdejakých tranzistorů, ale při dost velkém
proudu 10 mA. Nejlíp mu vycházely tranzistory pro větší výkon (mají
větší plochu přechodu) a nevím, jestli malý napěťový šum dává
předpoklad, že tranzistor bude mít nízký šum i při menším proudu a při
těch 200 ohmech. Má tam nějakou kalkulačku, kde zadám proud, zesílení,
Rbb, vstupní odpor a vyjde mi napěťový a proudový šum.

http://www.dicks-website.eu/low_noise_amp_part4/part4.html

Nevím, jak dalece takhle teoreticky vypočítaná hodnota bude odpovídat
praxi. Nebude to u každého typu tranzistoru jinak?

Jako alternativu bych viděl paralelně několik (aspoň 3) JFET 2SK209. U
nich je proti bipolárům podstatně menší složka šumu 1/f. Taky by bylo
zajímavé natrefit na nějaký JFET optimalizovaný na ještě menší vstupní
odpor. Ale to už bych toho asi chtěl moc :-(

Anděl