co s neplaticem?

Zdenek zdej na atlas.cz
Sobota Červenec 25 07:27:44 CEST 2020

V podstatě si sám odpovídáte větou "Jenže už mě nebaví dávat jim takhle
prakticky trvalou bezúročnou půjčku." Dal bych do platebních podmínek úrok z
prodlení, ať ta půjčka není nezúročná.

Ale možná bych je na to předem upozornil a uvedl důvod.

Z.

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Friday, July 24, 2020 11:33 PM
To: konfera
Subject: OT: co s neplaticem?

Dobrý večer,

prosím o dobrou radu. Spolupracuji s firmou, která mě sice nejvíc živí, ale
platí čím dál později. Někdy za půl roku, někdy i za víc jak rok. Je fakt,
že nakonec všechno zaplatí a že když vidím ty prakticky nulové úroky v
bankách, tak vlastně o nic nejde. Ale i tak bych si s nima v tomhle rád
udělal pořádek. Jejich argument, že těm bohatším platí později, už neberu. V
praxi to vypadá tak, že v objednávce požadují splatnost 2 nebo 3 měsíce, já
jim napíšu měsíc, oni mi to zaplatí třeba za půl roku a já to dál neřeším.
Vím, že jednou mi to od nich přijde. Jenže už mě nebaví dávat jim takhle
prakticky trvalou bezúročnou půjčku.

U některých firem jsem v podmínkách četl, že dokud dodané zboží zcela
neuhradím, je jejich majetkem. Tedy je legální, abych případné uplatnění
záruky podmínil zaplacením faktury? Pokud by nezaplacené zboží mělo být mým
majetkem a vyskytla se na něm v záruce závada, přece by mělo být každému
jedno, jestli si ho opravím, nebo ne. No a koncoví zákazníci jsou obvykle
velké polostátní firmy, u kterých se zakázka získává přes výběrové řízení.
Těm by se to asi moc nelíbilo...  Při tom ale o ty zakázky nechci přijít. Ta
firma, s kterou takhle spolupracuju, se nejprve zúčastní výběrového řízení.
Když ho vyhraje, udělá pro montáž toho zařízení projekt, provedou instalaci,
udělají a vyhodnotí potřebná měření před a po instalaci a pokud zákazník
požaduje, aby se mu o to někdo staral, zajišťují i předepsané pravidelné
kontroly provozu zařízení (je to umístěné obvykle kdesi v terénu). Já se
starám jen o výrobu a vývoj, takhle mi to vyhovuje.

Co s tím mohu, nebo bych měl dělat, pokud možno tak, abych nikoho moc
nenaštval?

Anděl