Re: Mikrokrokování --> Re: EAGLE - negativni text do rozlite plochy

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Červenec 22 20:58:34 CEST 2020

Někdy je dobré si dát věci do souvislostí.
Pokud se použije krokáč s běžným nastavením mikrokrokování 1/16, tak na
závitovce se stoupáním třeba 2mm dělá 1 mikrokrok teoreticky 0.6um.
A to na amatérském stroji, kde jsou vůle 0.1mm slušný výsledek. Takže
vůle je víc než o 2 řády větší než teoretická rozlišovačka polohování.
Takže vysoké mikrokrokování zde určitě nepoužíváme k teoretickému
zvýšení rozlišovačky, ale ke zkvalitnění chodu motorů.
Na CNC motory prakticky neustále běží. Nějaké stabilní polohy jsou tam
spíš v menšině.

Motor se nikdy neřídí napětím, ale vždy proudem. Jiná věc je, že u
vysokonapěťovým motorů (tedy starých nebo hodně laciných) je někdy odpor
vinutí tak vysoký, že se na ně dá připojit plné napájecí napětí a proud
se omezí DC odporem vinutí.
V dřevních dobách se tak skutečně i dělalo. Třeba hodně staré jehličkové
tiskárny mají takové motory (ty novější výkonné už ne).
Tohle ale mělo smysl v době, kdy byla měď levná a elektronika drahá.
Dnes je podobný motor vhodný tak k polohování květináče směrem ke slunci.

Pro CNC a jiné trochu náročnější aplikace se používají motory s nízkým
jmenovitým napětím (řekněme 1-3V), a drivery se naopak napájejí co
nejvyšším napětím (>=24V).
Pak se dá i s krokáčem dosáhnout nějakých rozumných rychlostí a výkonů.

PL