Re: simulovaná gravitace

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Neděle Červenec 19 18:50:38 CEST 2020

> Já jsem v tomhle opravdu skeptik.

> Pavel Kadečka.

Na těchto diskuzích je zajímavé hlavně to, že čím větší laik, tím
rezolutnější stanovisko :-D

Víte, já už jsem asi pamětník. Přistání na Měsíci jsem viděl v přímém
přenosu, pamatuji doby, kdy telefon doma byl luxus, vrcholem záznamové
techniky byl byl magnetofon Sonet B4. První kapesní kalkulačka? V roce
1973 mě v AR uchvátil popis stavebnice primitivní kalkulačky umožňující
základní aritmetické operace. V r. 1980 jsem si koupil programovatelnou
TI-58. V r. 1978 jsem si postavil (včetně návrhu zapojení a desky s
plošným spojem) svůj první počítač, který měl procesor U808D (klon
I8008) a závratných 128 byte operační a 1024 PROM paměti a napsal jsem
si pro něj obslužný SW. Od r. 1986 jsem řídil vývoj operačního systému
pro práci v reálném čase, který jsme potom na začátku 90. let nasadili v
JEDU při realizaci systému dozimetrické a radiační kontroly.
Pamatuji dobu, kdy bezdrátová mobilní komunikace byla řešeny výhradně
vysílačkami. Po roce 1990 jsem se dostal k k bezdrátovým papaláškým
autotelefonům (ne GSM), ale pouze jako uživatel, takže detaily neznám.
První NMT telefon od Eurotelu se mi dostal do ruky někdy v r. 1991, GSM
mobil jsem stabilně používal od r. 1998. A dnes?
Internet - začínal jsem po r. 1990 s modemovou komunikací na BBS, dnes
mám vlastní server a několik VPN.
První vlastní auto - Š1203 valník, r. 1980. Dnes? Subaru Outback MY2019.
Řídicí a informační systémy jsou mým oborem od r. 1982, ale až v r. 2011
jsem si mohl postavit svůj vlastní řídicí systém pro rodinný dům za
snesitelné peníze.

Co tím chci říci? Za svůj život jsem zažil takové technologické skoky,
proti kterým je řešení realizace cesty na Mars v podstatě jednoduchá
záležitost. Oproti pilotovaným letům na Měsíc nebo na oběžnou dráhu Země
se jedná o kvantitativní, nikoli principiální posun. Momentálně je v
módě řešit různé voloviny typu Green Deal, Greta, 256 pohlaví, BLM a
bůhví co ještě, takže to vypadá, že se lidstvo stalo technologicky
impotentním. Já tomu na základě celoživotní zkušenosti moc nevěřím.

Proto si taky myslím, že realizace pilotovaného letu na Mars není
problém technologický, ale politickoekonomický. Jinak řečeno, když se
najde vůle poslat do prdele aktivisty a seženou se prachy na stavbu
lodi(í), tak se tam poletí, kdyby čert na koze jezdil. Kdy to ale bude?
To je ta otázka.

jf