Re: simulovaná gravitace

Neděle Červenec 19 01:01:25 CEST 2020

so 18. 7. 2020 v 16:36 odesílatel Jiri Foldyna <jiri.f na foldynovi.cz> napsal:
> Jak za pár set let?
>
> Jules Verne: Ze Země na Měsíc (1865)
> + 104 let = 1969: Armstrong a Aldrin na Měsíci

Jo, 100 let. Dřív ne. A motivace Američanů? V závodech v dobývání
vesmíru toho projeli dost. Byla to prestiž a součást studené války.
Takže poslali člověka na Měsíc a mohli se tvářit, že konečně vyhráli.
Dneska? Studená válka skončila a Rusko a USA spolupracují. A další
státy. Vlastně je to symbol míru, umíte si představit, že by dvě
velmoci byly ve válce a přitom měli na jedné stanici svoje kosmonauty?

> Ve skutečnosti to v současnosti není technický, ale spíš
> ekonomicko-politický problém. Tipnul bych si, že by stačilo, aby se o to
> vážně pokusila Čína nebo Rusko, a USA vyhlásí další program Apollo.

Ne. Dneska ne. Je to jako být někde třeba v Liberci a lety do vesmíru
cesta někam po okolí, ale cesta na Měsíc? Jako cesta do Prahy. Cesta
na Mars? Jako cesta do Ameriky.

Představte si, že jste prezident USA a chcete poslat lidi na Mars. Za
prvé, může to být jenom drahý ohňostroj. Za druhé, můžou zahynout
cestou, je to v řádu měsíců, ne týdnů, jako mise na Měsíc. A za třetí
i když tam přistanou, spolehlivě tam zemřou, protože cesta zpět není.
Za čtvrté, návrat, stavět raketovou základnu na Marsu pro návrat na
Zemi, to je dneska opravdu sci-fi. Gravitace na Měsíci a návrat
lunárního modulu, to je sranda, oproti hypotetickému marsovskému
modulu a gravitace Marsu, úspěšný návrat, víte, kolik to je paliva?
Miliardy dolarů jenom aby tak pět lidí doletělo na oběžnou dráhu
Marsu, dva z nich sebrali kameny z Marsu a všichni se vrátili zpět...
Za páté, kolonizace Marsu? Vybudovat nějakou základnu, městečko,
zásoby kyslíku, vody a potravin, pravidelně posílat zásobovací lodě (a
co když některá nedoletí), umíte si to aspoň představit? A výsledek?
Máme lidi na Marsu stojí to x miliard ročně, posílají nám fotky,
videa, vzorky hornin, hledají tam vodu, stopy života... Je to dost
dobrý důvod sypat do toho tolik peněz a zdrojů?

I to dobývání Měsíce, nikdo jiný než Američani, tam nebyl, a i
Američani ten program zastavili, protože to bylo drahé a nic než pár
kamenů a fotka odvrácené strany Měsíce (kterou vlastně mohla poslat
nějaká bezpilotní sonda a asi ji i poslala), stálo to za to? Ukázat se
před druhou velmocí, ano. Jinak to zas tak velký význam nemá.

Někdo bude muset vymyslet zdroj energie, třeba nějaké jádro, fůze
lehkých jader, aby na to dokázaly lítat rakety. Něco relativmě levného
(vodíku je všude dost, jen ho využít).

Dneska není politická motivace pro cestu na Mars z lidskou posádkou a
kdoví jestli někdy bude. Možná to nebude nikdy. Všichni mají jiné
problémy, Covid, BLM, imigranti...

A už jsem tu dával bonmot, nedokážeme postavit lávku přes Vltavu, aby
nespadla a chceme poslat lidi na Mars?

Já jsem v tomhle opravdu skeptik. Lidé mají dost jiných problémů než
poslat lidi na Mars a vypadá to, že problémy spíš přibývají. Vemte si,
že sypete do marsovského programu miliardy a najednou vypukne třeba
válka s Čínou, co uděláte? Budete sypat miliardy do zásobování
marsovské stanice nebo do zbrojení, abyste tu válku neprojeli?

Hezky se o tom mluví, ale realita je jinde.

Pavel Kadečka.