RE: simulovaná gravitace

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Čtvrtek Červenec 16 14:47:54 CEST 2020

Na dogrcání stačí mnohem méně. Pouze to, že nestojíš pevně na zemi, ale můžeš být v jakékoliv poloze. Těsně před začátkem koronaviru u nás jsme byli v Praze na výstavě KOSMOS (nebo tak nějak se jmenuje). A tam je jedna buňka vesmírné stanice MIR. Je postavená našikmo. Vlezeš dovnitř a všechno tam je nakloněné. Mně to táhlo dozadu, tělo se chtělo srovnat s prostorem. Není to vůbec příjemné 😊

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Dodo Racek
Sent: Thursday, July 16, 2020 2:18 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: simulovaná gravitace

A ak by sa pozerali z okna (v podlahe), tak by sa asi dogrcali
;-)
Dodo
mobil

Dňa št 16. 7. 2020, 14:15 Dodo Racek <dodoracek na gmail.com<mailto:dodoracek na gmail.com>> napísal(a):
A ak by gravitacna nebola, alebo bola zanedbatelna, tak vysledna sila je   kolma na os otacania.
Dodo
mobil

Dňa št 16. 7. 2020, 14:12 Dodo Racek <dodoracek na gmail.com<mailto:dodoracek na gmail.com>> napísal(a):
Pripadne (retiazkovy) kolotoc.
Clovek na sedacke sa  voci kolotocu nehybe. Aj tak posobi odstrediva sila.

Pozorovatel z vonku (zem) ju neciti, iba vidi jej dosledky-vychylenie do urovne vektoroveho suctu gravitacnej a odstredivej sily
Dodo
mobil

Dňa št 16. 7. 2020, 14:06 Dodo Racek <dodoracek na gmail.com<mailto:dodoracek na gmail.com>> napísal(a):
Isli ste autom v zakrute?
Co ste citili?

Vztazna sustava auto a ludia v aute...
Dodo
mobil

Dňa št 16. 7. 2020, 13:53 Jindrich Fucik <fulda na seznam.cz<mailto:fulda na seznam.cz>> napísal(a):
Ahoj vespolek,

na doporučení zdejších bramborářů jsem si prohlédl film "Marťan". Tam jsem postřehl jednu zajímavost, která mne zaujala z čistě fyzikálního hlediska.

Při scénách na vesmírné lodi tam pracují s "umělou gravitací", kterou si vytvářejí pomocí odstředivé síly. Tedy jednoduše vesmírná loď má prstenec, který se otáčí, takže odstředivá síla tlačí "ven" a tím pádem je něco jako gravitace směrem k vnější straně prstence.
To zní jako dobrý nápad a vysvětluje to, proč jsou létající talíře kulaté, oni mají prostě ren prstenec naležato.

Ale tak nějak z fyzikálního hlediska mi to nevychází. Ve vesmíru mi schází ten vztažný bod pro danou soustavu. Stejně tak jako máme rotující prstenec mohu říci, že máme rotující vesmír a stojící prstenec.

Situace s prstencem kolem lodi je třeba v thrileru v čase 2:12.
https://www.youtube.com/watch?v=bfkes1aGsrA

Co si kdo myslíte? bylo by možné použít tento princip pro umělou gravitaci?