RE: antena pro VLF - bylo: SAQ Grimeton na 17,2kHz 5. července

Vladimir vladimir na hkfree.org
Pondělí Červenec 13 21:00:34 CEST 2020

Dík za podnět, zkusím rozdělit vinutí a dám vědět.

Vladimír

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Monday, July 13, 2020 3:28 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: antena pro VLF - bylo: SAQ Grimeton na 17,2kHz 5. července

Když už se s tím takhle zabýváte ... teď jsem posílal panu Fraňkovi výsledek mých experimentů, když jsem před 30 lety optimalizoval feritku pro DCF přijímače. Tak to pošlu i do konfery. okud máte takle dlouhou feritku a chcete ji opravdu smysluplně využít, musíte si uvědomit, že mezi jedním a druhým koncem je zanedbatelná vzájemná vazba. Takže žádné krátké vinutí někde uprostřed, ale optimální by bylo vinutí roztáhout po celé délce. U DCF přijímačů dělám dvě vinutí, každé s délkou cca 1/3 feritky a jsou symetricky okolo středu.
Pak volba průměru drátu. Nevím, jak to bude vycházet pro 17 KHz, ale pro
77,5 bylo pro jeden drát optimum asi 0,3 mm. Větší průměr má za následek pokles Q cívky. Moje vysvětlení (nevím jestli správné) je, že nejen feritem, ale i vinutím prochází magnetický tok a tlustý drát způsobuje ztráty vířivími proudy přímo ve vodiči - ale nevím.

Pro mě by byla volba uspořádání přijímače jasná. Pokud bych nepoužil zvukovou kartu, zbastlil bych nějaký směšovač, jako MF filtr bych použil filtr z antény FA1 (které vyrábím). Je tam dvojice krystalů 77,5 KHz, má to poměrně ploché maximum s šířkou pásma 12-15 Hz. Snad by tahle šířka stačila. Mám přijímač pro hledání DCF signálu, tam je už BFO a zázněj okolo 1,5 KHz.

Anděl