OT: Bluetooth v letadle

balu balu na k-net.fr
Středa Červenec 8 22:01:08 CEST 2020


tie zdokumentovane pripady v sprave nie su o tom, ze lietadlo spadlo, 
ale ale o ruseni navigacnych prostriedkov.

Lietadla letia na autopilota viacmenej cely cas (okrem vzletu, ani nie 
minuta, a pristatia, co je tiez menej ako minuta). Ked nemaju spolahlive 
navigacne signaly, stale letia, dokonca aj piloti ich vedia ovladat 
rucne, ale tam sa uz neda napchat tolko premavky do super uzkych 
casovych a priestorovych slotov. Riadiaci musia zvacsit rozostupy, musia 
sa pocas letu pri 800km/h hladat dovody a riesenia. Takze takato 
situacia je neziaduca a moze byt aj nebezpecna (vid citovany priklad 
DC-10).

To co ukazovali Borici mytov je uplne mimo. Ak sa snazia aby sa pohli 
pristroje v zaparkovanom lietadle, tak to sa naozaj nepohnu ani ked sa 
to oziari z blizka. Ale uplne ina situacia je ked sa prijima naozajstny 
signal pocas letu, napriklad ILS, alebo z radiomajakov. Interferenciou 
sa napriklad porusi jeho integrita, alebo zhorsi kvalita. Pristroje to v 
lepsom pripade vyhodnotia ako chybny signal a odpoja autopilota. Toto 
ale v Boricoch netestovali, tam vedia len vyhadzovat veci do vzduchu, 
pouzivat balisticky gel a zvarat zelezne kramy :-) Hruba sila, ziaden 
mozog. Ale za to efektne :-)

b.




On 08/07/2020 21:48, Petr Labaj wrote:
> Za referenci možná ne. Ale provedli praktický a celkem důkladný pokus.
> Kolik letadel denně lítá (nebo ještě nedávno lítalo)?
> A jaké procento lidé své elektronické hračky nevypne, ať už z 
> nevědomosti nebo salámismu?
> A kolik letadel už kvůli tomu spadlo?
> Dneska každé spotřební zařízení za pár korun musí odolávat docela 
> slušnému rušení aby dostalo CE. A nějaký Bluetooth by měl vykolejit 
> drahou elektroniku v kovovém letadle?
> 
> PL
> 
> ************************
> 
> Dne 8.7.2020 v 21:22 balu napsal(a):
>> zrovna tento program by som nedaval za referenciu vobec nicoho :-)
>>
>>
>> On 08/07/2020 21:12, Petr Labaj wrote:
>>> Rušením techniky v letadlech se kdysi zabýval jeden z dílů Bořičů 
>>> mýtů (MythBusters).
>>> Zkoušeli to v nějakém reálném, ale již vyřazeném, letadle na zemi.
>>> Napřed zkoušeli všelijakou běžnou spotřební elektroniku, samozřejmě 
>>> bez efektu. Pak pořád přidávali a furt nic. Nakonec tam napojili 
>>> nějaký šílený generátor, na něho připojili směrovou anténu a namířili 
>>> z kabiny směrem ke kokpitu. A teprve až už se skoro začaly ohýbat 
>>> ručičky měřáků, tak to začalo mít nějaký vliv.
>>>
>>> PL
>>>
>>> **********************
>>>
>>> Dne 8.7.2020 v 19:17 balu napsal(a):
>>>> vratim sa k teme. Pripravujem EMC kurzy pre nasich zamestnancov a 
>>>> pri tej prilezitosti som narazil report NASA, ktory hovori aj o 
>>>> reportovanych pripadoch rusenia lietadiel od elektronickych 
>>>> zariadeni na palube, vid. strana 11, kapitola 2.3.2
>>>> https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19960009442.pdf
>>>>
>>>> Je to z cias pred masivnym nastupom mobilnych zariadeni (1995), ale 
>>>> dobove mobilne telefony tam uz su zastupene. Ako som spominal, efekt 
>>>> hlavne na navigacne systemy.
>>>>
>>>> One well-known EM1 case is not included in the ASRS data base. In 
>>>> February, 1993, a DC-10 autopilot was disrupted during final landing 
>>>> approach by a battery-powered CD player oper- ated by a passenger in 
>>>> first-class. To prevent the aircraft from crashing after suddenly 
>>>> veering off course, the pilot had to manually take control of the 
>>>> aircraft.
>>>>
>>>> b.


Další informace o konferenci Hw-list