OT: Bluetooth v letadle
balu
balu na k-net.fr
Středa Červenec 8 22:01:08 CEST 2020
tie zdokumentovane pripady v sprave nie su o tom, ze lietadlo spadlo,
ale ale o ruseni navigacnych prostriedkov.
Lietadla letia na autopilota viacmenej cely cas (okrem vzletu, ani nie
minuta, a pristatia, co je tiez menej ako minuta). Ked nemaju spolahlive
navigacne signaly, stale letia, dokonca aj piloti ich vedia ovladat
rucne, ale tam sa uz neda napchat tolko premavky do super uzkych
casovych a priestorovych slotov. Riadiaci musia zvacsit rozostupy, musia
sa pocas letu pri 800km/h hladat dovody a riesenia. Takze takato
situacia je neziaduca a moze byt aj nebezpecna (vid citovany priklad
DC-10).
To co ukazovali Borici mytov je uplne mimo. Ak sa snazia aby sa pohli
pristroje v zaparkovanom lietadle, tak to sa naozaj nepohnu ani ked sa
to oziari z blizka. Ale uplne ina situacia je ked sa prijima naozajstny
signal pocas letu, napriklad ILS, alebo z radiomajakov. Interferenciou
sa napriklad porusi jeho integrita, alebo zhorsi kvalita. Pristroje to v
lepsom pripade vyhodnotia ako chybny signal a odpoja autopilota. Toto
ale v Boricoch netestovali, tam vedia len vyhadzovat veci do vzduchu,
pouzivat balisticky gel a zvarat zelezne kramy :-) Hruba sila, ziaden
mozog. Ale za to efektne :-)
b.
On 08/07/2020 21:48, Petr Labaj wrote:
> Za referenci možná ne. Ale provedli praktický a celkem důkladný pokus.
> Kolik letadel denně lítá (nebo ještě nedávno lítalo)?
> A jaké procento lidé své elektronické hračky nevypne, ať už z
> nevědomosti nebo salámismu?
> A kolik letadel už kvůli tomu spadlo?
> Dneska každé spotřební zařízení za pár korun musí odolávat docela
> slušnému rušení aby dostalo CE. A nějaký Bluetooth by měl vykolejit
> drahou elektroniku v kovovém letadle?
>
> PL
>
> ************************
>
> Dne 8.7.2020 v 21:22 balu napsal(a):
>> zrovna tento program by som nedaval za referenciu vobec nicoho :-)
>>
>>
>> On 08/07/2020 21:12, Petr Labaj wrote:
>>> Rušením techniky v letadlech se kdysi zabýval jeden z dílů Bořičů
>>> mýtů (MythBusters).
>>> Zkoušeli to v nějakém reálném, ale již vyřazeném, letadle na zemi.
>>> Napřed zkoušeli všelijakou běžnou spotřební elektroniku, samozřejmě
>>> bez efektu. Pak pořád přidávali a furt nic. Nakonec tam napojili
>>> nějaký šílený generátor, na něho připojili směrovou anténu a namířili
>>> z kabiny směrem ke kokpitu. A teprve až už se skoro začaly ohýbat
>>> ručičky měřáků, tak to začalo mít nějaký vliv.
>>>
>>> PL
>>>
>>> **********************
>>>
>>> Dne 8.7.2020 v 19:17 balu napsal(a):
>>>> vratim sa k teme. Pripravujem EMC kurzy pre nasich zamestnancov a
>>>> pri tej prilezitosti som narazil report NASA, ktory hovori aj o
>>>> reportovanych pripadoch rusenia lietadiel od elektronickych
>>>> zariadeni na palube, vid. strana 11, kapitola 2.3.2
>>>> https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19960009442.pdf
>>>>
>>>> Je to z cias pred masivnym nastupom mobilnych zariadeni (1995), ale
>>>> dobove mobilne telefony tam uz su zastupene. Ako som spominal, efekt
>>>> hlavne na navigacne systemy.
>>>>
>>>> One well-known EM1 case is not included in the ASRS data base. In
>>>> February, 1993, a DC-10 autopilot was disrupted during final landing
>>>> approach by a battery-powered CD player oper- ated by a passenger in
>>>> first-class. To prevent the aircraft from crashing after suddenly
>>>> veering off course, the pilot had to manually take control of the
>>>> aircraft.
>>>>
>>>> b.
Další informace o konferenci Hw-list