Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Středa Červenec 8 15:09:48 CEST 2020


To nebylo cíleně na vás, ale "obecně" jak se to nejspíš aplikuje v praxi...


Mimochodem tady je to jasně  výstižně napsané:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nestesti-u-perninku-nemuselo-byt-odborar-rika-co-ho-mohlo-snadno-odvratit-111797#seq_no=1&source=hp&dop_ab_variant=387301&dop_req_id=9aoFbxHZMzu-202007081306&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=


zejména pasáž:Evropský zabezpečovací systém je neskutečně drahý, znamená to
na každé vozidlo instalovat mobilní jednotku, která stojí kolem deseti
milionů. V případě regionální dopravy a malých motoráčků to znamená větší
investici, než je jejich hodnota
a..
Ale pro regionální tratě, jako je přesně ta z Karlových Varů, se určitě
vyplatí nějaká levnější varianta. Neříkám, že to musí být zrovna Radioblok,
který byl vyvinut už v roce 2011. Vyvíjí se různé varianty, ale rozhodně
nejde plně aplikovat evropský zabezpečovací systém na všechny tratě. A tady
je právě problém v Ministerstvu dopravy, které v tomto oboru postrádá
odbornost a úplně nesmyslně zarazilo vývoj toho Radiobloku.


<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Bez
virů. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

st 8. 7. 2020 v 11:36 odesílatel Dodo Racek <dodoracek na gmail.com> napsal:

> Nehladam problemy, len som nieco technicke pre zeleznice riesil, tak mam o
> nieco viacej informacii a podrobnejsie predstavy ako
> "zoberiem mobil, PC  a za hodinu mam napisanu, otestovanu appku,ktora
> vyriesi vsetky problemy zeleznic za poslednych 100 rokov",
> Preto som pisal, ze je to sirsia problematika.
> Predpisy musia ( mali by) riesit podla moznosti vsetky situacie, ktore by
> mohli nastat -> teda nie hladanie problemov, ale premyslene, vyskusane z
> praxe, (aj nehodami) ziskane situacie.
> Ich predpisy vznikali desiatky rokov a ciastocne sa upravuju, nie su to
> 100 rokov nemenne stare papiere s logikou (a technikou) spred 100 rokov.
> A samozrejme to nie su ani High-Tech vystrelky, ktore zaziaria a zhasnu o
> par tyzdnov... o rok, ked sa pokazia, tak jediny sposob opravy je vyhodenie
> celeho systemu
> a nakup noveho, najlepsie za co najvacsie peniaze, alebo druhy extrem - od
> studenta, co to spravi medzi pivom v piatok  a skuskou v pondelok.
>
> Zoberte si napr. Zakon o cestnej premavke ( podla ktoreho ste robili
> vodicak ). Tiez je tam zodpoednost na vodicovi a mnohe situacie su osetrene
> dvojmo ( vodic 1 nesmie urobit xxx a vodic 2 nesmie urobit yyy ).
>
> Pozrite si napr.
> https://sk.wikipedia.org/wiki/Elektrick%C3%A1_jednotka_680   (Pendolino)
> Vyrobca tiez viacere veci "zlahka neriesil" a riesit ich musel dodatonce,
> pripadne sa "riesili" trate, aby mohol vlak premavat...  Vlak bol
> prezentovany ako HighTech a musela ho tahat z trate obycajna ( nemoderna )
> diesel-elektricka lokomotiva.
> Upravuju sa cesty, semafory, ... , aby mohlo po nich ist nove auto, lebo
> na pouzivanych semaforoch pri prechode auta bude "farebna hudba" namiesto
> spravneho svetla  ?
> Je riesenim nepouzivat semafory na cestach - ved kazdy vodic si moze
> nainstalovat appku na mobil a tak sa budu riadit krizovatky a bude sa
> riadit podla nej ?
>
> Pre mna je vhodnejsia cesta viacej studovat potreby a poziadavky, ako
> presadzovat jednoduche, rychle, priamociare, lacne, ...  ( a pre cielovu
> skupinu nepouzitelne ) riesenia.
>
>
> Dodo
>
>
> st 8. 7. 2020 o 9:50 Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com> napísal(a):
>
>> Ano, když budete hledat problémy, tak je najdete. Vždycky lze
>> argumentovat tím, že to , či ono je problematické a co kdyby...
>> Když budete chtít, tak je ale vyřešíte. Všechny ty "kudrlinky" a zádrhely
>> jde pořešit. Pravda, nestačí na to smatrtphon.
>> Tady je evidentní, že systémy na železnici jsou zastaralé. 50 let a víc.
>> Kdyby u  dopravních letadel byly navigační a elektronické systémy staré
>> 50 let tak v dnešním provozu padají jako hrušky..
>>
>>
>>
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Bez
>> virů. www.avast.com
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>> <#m_8565399487026496847_m_1654574284440515507_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>>
>> st 8. 7. 2020 v 7:34 odesílatel Dodo Racek <dodoracek na gmail.com> napsal:
>>
>>> Problematika je sirsia.
>>>
>>> Vlaky (supravy, alebo cislo lokomotivy a jednotlive vagony)  chodia
>>> (minimalne v SK) nie iba jednu trat. Ak je potreba, tak ich presunu inam a
>>> chodia tam. Operativa-> teda hasenie toho, co hori najviac, kedze nie su
>>> peniaze...
>>> Riesenie, ktore je pozitelne iba na jednu trat, je NEAKCEPTOVATELNE.
>>>
>>> Ak sa stretnu supravy, ktore chodili na jednokolajke, na dvojkolajnej
>>> trati a ziaden nebude v stanici, potom co? Odstavi sa cela trat? Znizi sa
>>> rychlost na 5 km/h az kym neprejdu okolo seba a bezpecne sa neminu?
>>> Co na to rychlik, ktoremu podla planu mal osobacik uhnut na dalsej
>>> stanici na inej kolaji, ale este stale je na trati, lebo spomalil, pretoze
>>> mu vysielacka, alebo iny system oznamil, ze sa o x km blizi iny vkak?
>>> Ako vysielacku napr. S dosahom 5 km oznamite nieco za tunel, ktory ma aj
>>> viac ako 5km a trat je v hornatej oblasti?
>>> Ako z vlaku zistite, ako su nastavene vyhybky na trati medzi vlakmi?
>>>
>>> To je len par "certikov", schovanych v detailoch...a je ich omnoho
>>> viac!!!
>>>
>>> Na kolajovych vozidlach sa riesi napr. Aj prejazdovy profil. Podla neho
>>> sa rozhoduje, ci konkretny vagon je mozne pouzit na konkretnu trat, ci
>>> preide mostami a hlavne tunelmi, ci neoderie nieco na streche, alebo v
>>> tuneli, lebo (dlhsie) tunely nie su rovne, ale su v nich zakruty. A pre
>>> tunely sa rovnako rataju prejazdove profily...
>>> Nie je mozne nainstalovat ani antenku velkosti päste na strechu vlaku,
>>> bez preratania profilu...
>>>
>>> Na aute sofer uhne viac nabok, a mozno aj ten oproti... Pri kolajach
>>> vagon v zakrute precnieva stredom vnutri a predkom+zadkom von. To iste robi
>>> aj kazdy vagon, iduci oproti. A neuhnu!
>>> Alebo su na danu trat vhodne a preidu, ak nie, zrazia sa a pravdepodobne
>>> skoncia mimo kolaji.
>>>
>>> Vsimnite si, ze na vagonoch  byvaju na streche veci (vetraky, anteny,
>>> cokolvek trciace...) hlavne nad napravami. Ta cast nevybocuje mimo kolaji,
>>> preto najmenej ovplyvnuje prejazdovy profil.
>>>
>>> Tunely na tratiach maju mnoho desiatok rokov... a boli projektovane
>>> podla poziadaviek v case projektovania. Kolko vlakovych tunelov,
>>> naprojektovanych a postavenych za poslednych 30 rokov poznate? A kolko
>>> poznate starsich?
>>>
>>> Nechcem povedat, ze lepsie sa nic urobit neda. Chcem povedat, ze
>>> 2-sekundovy napad -> ved preco tam nedaju toto-tamto, je vacsinou technicky
>>> nepouzitelny z mnohych *technickych dovodov*, ktore sa riesia v danej
>>> oblasti.
>>>
>>> Dodo
>>> mobil
>>>
>>> Dňa ut 7. 7. 2020, 22:32 Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
>>> napísal(a):
>>>
>>>> nejspíš se dá vymyslet víc věcí, než ta apka. Třeba vysílačky s dosahem
>>>> kilometr a pokud jsou vlaky v dosahu a není jeden z nich ve stanici, je
>>>> zle.
>>>> Problém je, že dráha vznikala za rakousko-uherska a její organizační
>>>> struktura nějak v té době zamrzla. Nejde až tak o skutečnou bezpečnost, ale
>>>> o to, aby bylo všechno v souladu s předpisy - aby nikdo za nic nemohl.
>>>> Takže než tam dát mobil s apkou, nebo i tu vysílačku, raději se použije
>>>> zabezpečení stylem, že se fíra musí zeptat. Nezeptá se, nebo mu to dispečer
>>>> řekne špatně, má smůlu.
>>>> Při tom přes všechnu tu proklamovanou bezpečnost se zase na jiné nehodě
>>>> ukazuje, že tam jsou ve skutečnosti strašné zmatky. Jak vloni vykolejil ten
>>>> nákladní vlak, protože vjel 90 do opravovaného úseku, kde měl jet 30,
>>>> vyjmenovali asi tři způsoby, jak měl být fíra o snížení rychlosti předem
>>>> informován a místo toho mu to poslali jen na tablet, kam se nepodíval.
>>>> Když občas sleduju seriál Letecké katastrofy, tam se po každé nehodě
>>>> řeší, co je potřeba změnit (organizačně nebo technicky), aby k tomu příště
>>>> nedošlo. A taky to změní. Tento princip by se na dráze taky hodil.
>>>>
>>>> Anděl
>>>>
>>>> Dne 07.07.2020 v 20:26 Aleš Procháska napsal(a):
>>>>
>>>> To bude asi dost komplikované. Dovedu si představit ne moc složitou
>>>> appku pro mobil, která by pomocí GPS přes nějaký server sledovala pohyb
>>>> vlaků na jednokolejné trati a případně vydala strojvedoucímu varování.
>>>> Jenže to by nemělo dostatečnou spolehlivost aby se tomu dalo říct drážní
>>>> zabezpečovací zařízení, takže to nikdy nikdo nenapíše a bude se čekat na
>>>> nějaký certifikovaný systém aspoň v SIL4, jenže ten nebude protože ho nikdo
>>>> nezaplatí...
>>>>
>>>> Aleš Procháska
>>>>
>>>>
>>>> * Od: * Pavel Kadečka <pavel.kadecka na gmail.com>
>>>> <pavel.kadecka na gmail.com>
>>>> * Komu: * HW-news <hw-list na list.hw.cz> <hw-list na list.hw.cz>
>>>> * Odesláno: * 7.7.2020 19:37
>>>> * Předmět: * Re: Srážka vlaků (bylo: Re: RFID uvod do problematiky)
>>>>
>>>> Vlaky mají o dost větší brzdnou dráhu než auta. Museli byste mít radar
>>>> s velkým dosahem a rovnou trať, aby to bylo něco platné.
>>>>
>>>> Železnice samozřejmě svoje zabezpečení má, ale tady to byla nějaká
>>>> lokální trať a malé dieselové vlaky.
>>>>
>>>> P.K.
>>>>
>>>> Dne út 7. 7. 2020 19:22 uživatel Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com>
>>>> napsal:
>>>>
>>>> Zrovna jsem si dnes říkal - technologie se dramaticky vyvíjejí a dnes
>>>> se zase srazily na Karlovarsku vlaky.  Zajímalo by mne, kdy ta technologie
>>>> dorazí i k železnici.
>>>> Dokážu si představit poměrně jednoduché zařízení, které hlídá polohu
>>>> soupravy a pokud se v rámci jednokolejné trati k sobě dvě takové blíží,
>>>> spustilo by to v kabině nějaký alarm. Nebo ještě lépe rovnou by to samo
>>>> duplo na brzdy.
>>>> Neznám systémy zabezpečení na železnici, ale proč už něco podobného
>>>> nefunguje? Stále je vlaková souprava řízena nějakým strojvedoucím, který
>>>> může selhat. Je to jen člověk a stát se to může, lépe řečeno je třeba s tím
>>>> počítat.
>>>>
>>>> V době, kdy jsou automobily vybavené různými asistenty, které dokáží
>>>> zašlápnout auto před případným nárazem do před ním jedoucího vozu tu nemáme
>>>> zabezpečení vlaků, které se chybou obsluhy řítí proti sobě.
>>>> Co je špatně? Kde je problém, nebo co jsem přehlédnul?
>>>> Pokud někdo něco o takovém  zabezpečení na dráze víte, dejte prosím
>>>> vědět. Zajímá mne to.
>>>>
>>>> út 7. 7. 2020 v 15:55 odesílatel Jirka Mww <jirka.mww na gmail.com>
>>>> napsal:
>>>>
>>>> Díky, rozšířilo mi to obzory.  Už jsem dlouho v důchodu a technologie
>>>> se opravdu dramaticky vyvíjejí.
>>>>
>>>> Zdravi
>>>> Jirka Sloupenský  OK1MWW
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Bez
>>>> virů. www.avast.com
>>>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>>>
>>>> út 7. 7. 2020 v 15:48 odesílatel Martin Hanek <martin na hanek.net>
>>>> napsal:
>>>>
>>>>
>>>> https://www.cisper.nl/en/case-studies/decathlon-uses-tageos-rfid-labels-to-identify-millions-of-items-worldwide
>>>>
>>>> Martin Hanek
>>>>
>>>> Dne 07.07.2020 v 15:38 Jindroush napsal(a):
>>>> > Náhodou jsem před pár dny něco v Decathlonu kupoval, tak jsem
>>>> > pohledal. Je to obyčejný plastový štítek s čárovým kódem a nápisem
>>>> > RFID. Prosvícený vypadá takto:
>>>> > https://www.dropbox.com/s/fws3wri088hb2sw/20200707_150515.jpg?dl=0
>>>> >
>>>> > Předpokládám, že není NFC kompatidebilní, abych si ho mohl přečíst
>>>> > mobilem.
>>>> > J.
>>>> >
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20200708/daf556ed/attachment-0001.html>


Další informace o konferenci Hw-list