A je to tady!

Josef Zeman jozem na volny.cz
Pátek Červenec 3 20:34:13 CEST 2020

Dobrý den

Družicová komunikace je svým způsobem extrém, ale jako mezní případ je
o to víc vypovídající. Můžeme se bavit o ERP a pak je to jednoznačné,
ale v tomto případě ani nemusíme. Výkonem uplinku pozemní stanice se
snažím dohnat nedostatky přijímací antény mobilní stanice. Pořádnou
přijímací anténou pozemní stanice zase mizerný výkon a anténu vysílače
downlinku mobilní stanice. Nádherná ukázka extrému je komunikace s
Voyagerem. Výkon vysílače na zemi je 20 kW. K tomu zisk antény a jsme
někde kolem ERP 100 dBW. Tedy dostatečná "pára" na to, aby přijímací
anténa na družici něco přijala. Výkon vysílače na družici je 18 W. K
tomu zisk antény a jsme zhruba na ERP 60 dBW. Tedy oproti uplinku nic
moc a potřebujeme pořádnou anténu na zemi, aby ze šumu přece jen něco
vyloudila. Výkonová hustota je tedy propastně rozdílná a oba směry
komunikace dohání pevná stanice. V kombinaci BTS - mobil není
samozřejmě rozdíl zdaleka tak propastný, ale obdoba to je.
Protože je mi aktuálně tento obor blízko, tak od kolegů seženu přesná
čísla. Snad to není top secret.

Zeman