Re: Praskající žárovky Fabie

Glajc Pavel pavel.glajc na del.cz
Středa Leden 29 08:50:36 CET 2020

Jakýkoliv odpor vřazený do vedení je dobré a nejjednodušší řešení. Nezapomínejme,že žárovka ve studeném stavu bere zhruba desetinásobek jmenovitého proudu. Takže fakt stačí omezit. Dokonce lze statisticky dokázat, že světlomet ke kterému jsou kratší dráty se navštěvuje častěji. Obdobný případ je v domovní instalaci. Halogenové žárovky které jsou více vzdáleny od domovního rozváděče praskají méně.
pg

----- Původní zpráva -----
Odesilatel: Martin Záruba (swz na volny.cz)
Datum: 29.01.2020 08:40
Příjemce: Martin Zaruba (hw-list na list.hw.cz)
Předmět: Praskající žárovky Fabie

Když mi během roku odešly 4 žárovky H7 v reflektorech, hledal jsem proč
a zjistil jsem, že za chodu motoru je na akumulátoru až 15V. To je asi
docela dost, vzpomínám si, že maximální napětí nabitého olověného aku se
uvádělo 14,2V. Ale hlavně to nesvědčí těm žárovkám. Bohužel v servisu
jsem dostal informaci, že je to častá závada alternátoru u Fabie a že to
nejde řešit jinak, než výměnou alternátoru. Opravdu to napětí nejde
nastavit?

A pokud ne, co si myslíte o tomto řešení:

1) Do serie s žárovkou dát cca 0,18 ohmů, aby napětí kleslo na cca 14,2V
na žárovce

a nebo

2) Udělat na toroid tlumivku o odporu vinutí cca 0,1 ohmu. Vyšlo mi, že
by mohla mít okolo 1mH. Tím by se omezil náraz při zapnutí, kdy je
vlákno studené a nejspíš praskne.

Co si o tom myslíte? Je ta tlumivka nesmysl nebo by ta indukčnost k
omezení nárazu stačila?

--

Martin Záruba