Metrology-grade ADC for the highest accuracy class in the HL-LHC

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Čtvrtek Únor 6 14:02:36 CET 2020

praveze nie je. V sucasnosti su najstabilnejsie low-cost etalony prave
tie s 30-rokov starou Zenerkou LTZ1000. Nic lepsie sa odvtedy
nevymyslelo. Zenerka je stabilnejsia a lepsia ako chemicke clanky, ktore
sa uz nepouzivaju. Potom nasleduje uz len ten Josephson.

Nikolai (ten co navrhol ten prevodnik) je velmi aktivny vo vyskume v
metrologii elektrickych velicin. Ked sme sa rozpravali vravel, ze vyzera
ze konecne po 30 rokoch stagnacie v odbore by mal byt onedlho k
dispozicii nejaky novy standard. Lepsi ako Zener, ale stale nie
kvantovy. Otazka je co znamena onedlho, ked sa berie ako zakladna
jednotka 30 rokov :-)

Rozdiel medzi tymito etalonmi je principialny. Kvantovy standard
poskytuje absolutnu hodnotu napatia hocikedy a hocikde s kvantovou
presnostou. Stoji $300k a k tomu treba ete atomove hodiny za dalsich
100k. Kdezto Zenerka je nepresna (ma viacmenej nahodne napatie), ale
zato extremne stabilna aj s bizuteriou stoji $1k. Takze ked sa
okalibruje podla toho Josephsona, tak dostaneme stabilny etalon znamej
hodnoty, ktory ale vyzaduje pravidelnu pozornost.

b.