Re: Krokový motor

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Prosinec 29 01:45:08 CET 2020


Ale ta točna bude proti motoru předpokládám zpřevodovaná třeba ozubeným 
řemenem, ne?
Udělat přímý náhon motorem na točnu mně přijde celkem nešikovné.
Z hlediska rychlosti, síly (a tedy velikosti potřebného motoru), ale i 
konstrukčně.

Udělat na 3D tiskárně (nebo vyfrézovat z plastu, případně říznou laserem 
z několika
vrstev nějakého vhodného materiálu) velikou řemenici a druhou malou na 
motor, délka
motoru pak nebude zvyšovat konstrukční výšku té točny. A stejně jste 
doufám chtěl tu
točnu posadit na vlastní ložiska, a ne její hmotností axiálně zatěžovat 
ložiska motoru.

Pokud byste systém osadil nějakým odměřováním, tak by se dal místo 
ozubeného řemene
použít i jen hladký gumový kroužek (třeba kružnice, odstřižená z 
automobilové duše - můj
oblíbený konstrukční materiál (je ho dost, je zadarmo a vydrží strašně moc).

Třeba tam dát optozávoru (např. ze staré tiskárny, nebo koupenou za pár 
korun, případně
zbastlenou) a na točnu zespodu nadělat praporky. Nebo ještě snadněji 
použít reflexní
oprozávoru a na točnu dát jen kousky bílé samolepky nebo alobalu. 
Případně udělat
spodek bíly a na něho jen černým lihovým fixem udělat čáry.
Pak byste ani nepotřeboval krokáč, dalo by se tím otáčet malým DC 
motorem třeba
ze šuplíku staré CD ROM mechaniky.

PL

***********************

Dne 28.12.2020 v 19:54 Jindrich Fucik napsal(a):
> Myšlenka je točna na vláčky.
> Pokud je točna v nějaké poloze, nepůsobí žádná síla na její otáčení.
> Ale pokud by po usnutí a zase probuzení měla poskočit o polovinu 
> kroku, tak je to celkem dost.
>
> Ten L297 jsem zmiňoval čistě proto, že má datasheet na dvě stránky na 
> rozdíl od modernějších kousků a tak se v něm snadno hledá homing 
> position.
> Na rozdíl od moderních kousků má tento navíc jeden výstup, který 
> indikuje, že je motor právě v této poloze.
> Pokud bych chtěl odpojovat A4988, tak musím dopočítat, že jsem právě v 
> homing a mohu driver odpojit.
> Jak jsem již řekl, všechny, ke kterým jsem prolétl datasheety mají tu 
> homing position stejnou - tedy odpovídající 0101 od L297.
>
> Dne 28.12.2020 v 17:09 Petr Labaj napsal(a):
>> Nenapsal jste, co by to mělo dělat. Takže na všeobecnou otázku jen 
>> všeobecné odpovědi.
>> Cogging efekt (česky asi "západkový efekt") je sice u krokového 
>> motoru dost výrazný
>> (co je dáno přítomností permanentních magnetů), ale stále je to 
>> poměrně slabý moment.
>> V praxi to bude tak něco kolem 1% nebo méně momentu buzeného motoru.
>> Navíc u různých motorů různě (i u motorů podobné výkonnostní kategorie).
>>
>> Pokud nějaké systémy opravdu vypínají napájení (a nikoli jen snižují 
>> proud), tak se pak
>> spíš spoléhá na samosvornost daného řešení. Tedy že mechanické odpory 
>> zbytku soustavy
>> jsou větší, takže je případný cogging efekt "nepřetáhne" do nějaké 
>> polohy.
>> Spoléhat na držení v nějaké poloze jen coggingem můžete předpokládám 
>> jen v případě,
>> kdy použijete přesně stejný motor, vybraný pro danou aplikaci, řekl 
>> bych.
>>
>> Píšete o L297. No - to je sice pěkný kousek historie, ale dneska bych 
>> ho tedy do nějakého
>> nově navrhovaného zařízení určitě nepoužíval.
>> Navíc pokud vám záleží na tom, kde je stabilní poloha, tak zřejmě 
>> chcete dělat něco
>> přesného s vysokou rozlišovací schopností poloh (jinak by Vám o 
>> nějaký stupeň nebo
>> dokonce jen zlomek stupně byl zřejmě fuk).
>> Tak tím spíš bych použil něco aspoň trochu na úrovní doby, tj. driver 
>> s mikrokrokováním.
>> Třeba ten zmíněný A4988.
>>
>> Použít driver, který chodí po celých krocích nebo půlkrocích znamená, 
>> že to nebude
>> plynule jezdit, ale "chodit po schodech". Jistě jsou aplikace, kde to 
>> vadit nemusí.
>> Ale v takových zase vetšinou nejde o tak přesné polohování, aby 
>> rozdíl ve stabilní
>> poloze hrál nějakou roli.
>>
>> A jinak ještě zajímavost - i motory se stejným počtem kroků na otáčku 
>> můžou mít různý
>> počet cogging-stabilních poloh.
>>
>> PL
>>
>> **************************
>>
>> Dne 28.12.2020 v 10:12 Jindrich Fucik napsal(a):
>>> Ahoj vespolek,
>>>
>>> zase něco podnikám s krokovým motorem. Hodilo by se mi motor 
>>> odpojovat a nechávat nějakou dobu bez napájení.
>>>
>>> Pokud motorem točím, tak je poznat, že v některých polohách motor 
>>> drží (jsou stabilní) a jiné polohy motor přeskakuje.
>>> Já jsem si myslel, že stabilní polohy jsou ty, kdy je magnet rotoru 
>>> postaven proti pólům statoru. Tedy polohy zobrazené například na 
>>> tomto zjednodušeném obrázku:
>>> http://www.motionking.com/images/1-1.gif
>>> (wave drive)
>>>
>>> Ale když se podívám na integrované budiče (je jedno, jestli A4988, 
>>> nebo třeba starej L297), tak všechny považují za "home position" 
>>> 0101. Tedy polohu, která odpovídá normal drive. Tedy polohy 
>>> zobrazené například na tomto zjednodušeném obrázku:
>>> http://www.motionking.com/images/1-2.gif
>>> (normal drive)
>>>
>>> Tak která poloha je vlastně stabilní a je možné odpojit napájení?
>>>
>>> V podstatě si říkám, že právě L297 se používala v disketových 
>>> jednotkách a tam se napájení odpojovalo, takže že bych si udělal 
>>> špatnou představu a stabilní je poloha mezi pólama?
>>>
>>> Nemá někdo nějaké přesné informace?
>>>
>>> Díky
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



Další informace o konferenci Hw-list