Ryzen 7 3700X - problém s dosažením taktu...

Václav Ovsík vaclav.ovsik na gmail.com
Úterý Prosinec 29 01:14:01 CET 2020

On Mon, Dec 28, 2020 at 11:56:24PM +0100, Martin Hanek wrote:
> x86 jako architektura (to jsem mel na mysli) vs. x86 a x64 jako 32
> a 64 bitove procesory teto architektury. Zpetna kompatibilita tam je,
> jinak byste na x64 nespustil 32 bit system. A to bezne funguje.

Ano, ale zrovna SIMD instrukce se mezi Intel a AMD mohou lišit
https://en.wikipedia.org/wiki/Streaming_SIMD_Extensions

Zrovna Intel udělal v těch kvantech modelů CPU takovej mrdnik, některé
podporovaly to a ne něco jiného… Byly to pravda ty CPU pro domácí
použití. Některé virtualizaci (IntelVT) podporovaly, ale některé modely
ne. Něco měly HT, něco. Něco mělo SSEx.y, něco ne.

AMD od určitého momentu mělo virtulizaci ve všem. V těch SIMD
instrukcích bylo za Intelem asi pozadu. Já se tím nikdy moc
nezabýval, tak detailní přehled.

Ale třeba Linus něco plácnul na adresu AVX-512
https://www.svethardware.cz/linus-torvalds-preje-instrukcim-avx-512-bolestivou-smrt/52550

> Ok beru, ale toto neni zcela bezne, ne? Vy to pisete tak, ze ten
> Pinnacle Studio 19.5 je prave takovy specialni a narocny sw, kde je to
> takto udelane. Doopravdy to tak je?

No právě že u zpracování videa, je použití různých těch instrukčních
extenzí více než pravděpodobné. Nehledě na to, že se takový soft může
snažit video renderovat i za pomoci grafické karty.

Jako možná je opravdu nějaký problém v té sestavě s Ryzenem, ale je tu
i možnost, že prostě tvůrci toho video editoru nevěnovali patřičnou péči
otestování zda daný CPU podporuje nějakou implementaci SIMD instrukce.
Čekal bych, že podle typu CPU zkusí ověřit po startu, že nějaká
instrukce opravdu funguje a ošetří případnou výjimku na ilegal
instruction. Podle výsledku testů pak spustí kód optimalizovaný na
použití skutečně přítomných SIMD instrukcí.

Jasně že použití opensource je v tomhle ohledu mnohem sympatičtější,
protože není problém, aby schopní vývojáři doplňovali a opravovali kód
podle toho jaké CPU se objeví v budoucnu. Leccos zmákne i samotný
překladač, ale ty SIMD instrukce - to bude asi nějakej kus v assembleru.

Existuje spousta sestaveného binárního softu pro okna, co běhá na AMD
neoptimálně, protože většina softwarehousů optimalizuje na Intel. Ale
situace se už nepochybně bude zlepšovat. Ale co už mají doma lidi
nakoupeno to mají a nikdo jim to znovu nepřeloží. Tedy pokud nemají
nějaký jiný model licence, který zahrnuje aktualizace, případně dokonce
ten model Software as a Service - pronájem softu. Asi každé má svoje.

--
Zito