Re: Krokový motor

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Prosinec 28 17:09:12 CET 2020

Nenapsal jste, co by to mělo dělat. Takže na všeobecnou otázku jen
všeobecné odpovědi.
Cogging efekt (česky asi "západkový efekt") je sice u krokového motoru
dost výrazný
(co je dáno přítomností permanentních magnetů), ale stále je to poměrně
slabý moment.
V praxi to bude tak něco kolem 1% nebo méně momentu buzeného motoru.
Navíc u různých motorů různě (i u motorů podobné výkonnostní kategorie).

Pokud nějaké systémy opravdu vypínají napájení (a nikoli jen snižují
proud), tak se pak
spíš spoléhá na samosvornost daného řešení. Tedy že mechanické odpory
zbytku soustavy
jsou větší, takže je případný cogging efekt "nepřetáhne" do nějaké polohy.
Spoléhat na držení v nějaké poloze jen coggingem můžete předpokládám jen
v případě,
kdy použijete přesně stejný motor, vybraný pro danou aplikaci, řekl bych.

Píšete o L297. No - to je sice pěkný kousek historie, ale dneska bych ho
tedy do nějakého
nově navrhovaného zařízení určitě nepoužíval.
Navíc pokud vám záleží na tom, kde je stabilní poloha, tak zřejmě chcete
dělat něco
přesného s vysokou rozlišovací schopností poloh (jinak by Vám o nějaký
stupeň nebo
dokonce jen zlomek stupně byl zřejmě fuk).
Tak tím spíš bych použil něco aspoň trochu na úrovní doby, tj. driver s
mikrokrokováním.
Třeba ten zmíněný A4988.

Použít driver, který chodí po celých krocích nebo půlkrocích znamená, že
to nebude
plynule jezdit, ale "chodit po schodech". Jistě jsou aplikace, kde to
vadit nemusí.
Ale v takových zase vetšinou nejde o tak přesné polohování, aby rozdíl
ve stabilní
poloze hrál nějakou roli.

A jinak ještě zajímavost - i motory se stejným počtem kroků na otáčku
můžou mít různý
počet cogging-stabilních poloh.

PL