RE: Cejchování senzoru osvětlení

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Prosinec 23 01:38:42 CET 2020

Hlavní otázka je, co je cílem snažení:-)

- osvětlení pro lidi, tzn. „jak nám dnes sluníčko svítí“,  tedy luxy = lumeny/m2
- výkon = „jak nám dnes sluníčko hřeje“, tedy W/m2
- výkon pro FW panel – no ten je lepší rovnou měřit na inkriminovaném panelu, resp. výstupu regulátoru
- chemickou aktivitu = počet fotonů, tzn. „jak nám to dnes poroste“, tedy µmol/(m2.s)
- chemickou aktivitu = počet fotonů, tzn. „jak nám dnes sluníčko opaluje“ , tedy µmol/(m2.s)
- chemickou aktivitu = počet fotonů, tzn. „jak nám dnes sluníčko spaluje/sterilizuje“, tedy µmol/(m2.s)**

* Na ty Lx jsou čidla s „lidskou“ charakteristikou, jako třeba BPW21.
* Na obecný W/m2 se dá udělat nějakej odhad, že se to např. nakalibruje při přímém slunci podle srovnání kusu černýho plechu na sluníčku, vs výkon topení potřebnej pro stejnou teplotu stejnýho plechu ve stínu. Akorát je nutné si uvědomit, že při jiném spektru (mění se dle času a počasí) to už sedět nebude. Proud FD odpovídá počtu registrovaných fotonů, jenže modrej foton má asi 2x víc energie než červenej.
* Na ty µmoly je zas potřeba měřit fotony ve správných částech spektra. Rostliny mají PAR (photo active radiation), opalování má UVA, …

** µmol/(m2.s) – mikromoly na m2 za sekundu – počet fotonů na m2 za sekundu přepočítaný přes Avogadrovu konstantu, aby biochemici mohli rovnou spočítat kolik molů tím zreaguje.

PH

Od: Zdeněk Aster
No já mám na měření připravený malý solární panel 0.5V 600mA a chci ho měřit do zkratu, tak nějak předpokládám,
že to půjde roznásobit z plochy toho panélku na W/m2. Tak jestli by to nešlo nějakým solárním panelem ocejchovat.....

Zdeněk Aster
1 ne 2 :-) a záleží na zeměpisný šířce, stavu ovzduší, …

U tý fotodiody záleží převod na vlnový délce (základem je počet elektronů = počet fotonů), ale některý maj filtr na charakteristiku oka (např. BPW21), s těma by to šlo.

Od: Lubor Otta
Mně napadá jen polední sluníčko v létě, 2kw/m2

Nebo aktuální dávkový příkon sluníčka najdete na stránkách hydráku.
https://www.chmi.cz/aktualni-situace/aktualni-stav-pocasi/ceska-republika/stanice/praha-libus