RE: plošňák ze zenitu

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Prosinec 17 18:57:46 CET 2020

Tohle mají arduinisti výjimečně správně. Dioda je nutná, pokud je na výstupu od 1 mF výše zároveň hrozí tvrdý zkrat na vstupu. Alespoň tak to píšou v DS nad jediným obrázkem, kde je ta dioda. Vzhledem k dalším podrobnostem DS a DPS s arduinistickými spoji, není podmínky splnit, ani kdyby tam byl tek kondík, měl extra lw ESR a obvod byl vybaven zkratovacím spínačem „tahem zapni, stiskem vypni“.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm1117.pdf

8.4.1 Protection Diodes Under normal operation, the LM1117 regulators do not need any protection diode. With the adjustable device, the internal resistance between the adjust and output terminals limits the current. No diode is needed to divert the current around the regulator even with capacitor on the adjust terminal. The adjust pin can take a transient signal of ±25V with respect to the output voltage without damaging the device. When a output capacitor is connected to a regulator and the input is shorted to ground, the output capacitor will discharge into the output of the regulator. The discharge current depends on the value of the capacitor, the output voltage of the regulator, and rate of decrease of VIN. In the LM1117 regulators, the internal diode between the output and input pins can withstand microsecond surge currents of 10A to 20A. With an extremely large output capacitor (≥1000 µF), and with input instantaneously shorted to ground, the regulator could be damaged. In this case, an external diode is recommended between the output and input pins to protect the regulator, as shown in Figure 13.

PH

Od: Jiří Majzlík Nemeček
Pokud je jeden z těch stabilizátorů bez vstupního napětí, dojde k
přepólování výstupního tranzistoru (pokud je tam zapojení SE, emitor je
kladnější než ostatní vývody) a může se závěrným napětím prorazit
přechod B-E. A to nemusí být napětí přivedené z venku - stačí, když za
stabilizátor někdo nasází elyty, které drží napětí i po odpojení napájení.

Doporučovalo se dávat mezi výstup a vstup stabilizátoru diodu, která
zaručí, že napětí na vstupu stabilizátoru nebude nikdy o moc menší, než
na výstupu.