DCF moduly

Čtvrtek Prosinec 17 01:53:57 CET 2020

Tak na tohle fakt DCF není. Levná LED žárovka má jen předřadný
kondenzátor, vedle toho by přijímač moh fungovat. Jakákoliv lepší s
řízením bude mít měnič a ten bude rušit. No nemusel by rušit, kdyby tak
blbě neřešil vylepšení EMC. Dokud měniče pracovaly na jednom kmitočtu  a
ten se zrovna netrefil do 77,5 KHz, odolný přijímač by to vzal. Ale EMC
se dnes řeší tak, že se kmitočet rozmítá a pak v té sledované šířce
pásma (tuším že 10 KHz) je té energie méně. Že takový měnič zaruší potom
kde co, už pak nikdo neřeší.

Ohledně doby synchronizace - musí se načíst celá minuta, v ní je
všechno. Když se vyžaduje aspoň nějaké zabezpečení proti chybám, čtou se
dvě minuty po sobě a porovnávají se mezi sebou. No a protože dochází k
telegrafnímu zkreslení (blbě nastavená rozhodovací úroveň a filtrem
zakulacené značky se prodlužují nebo zkracují), u mých přijímačů se
ještě načítá pár značek bez čtení času a podle jejich délek se nastavuje
kompenzace telegrafního zkreslení. Když je hodně mizerný signál, tohle
dost pomáhá. Takže u mých přijímačů trvá načtení cca 3 minuty a při
chybách déle.

Takže ano, bylo by to s dobrým DCF přijímačem reálné, ale čas by musel
běžet v nějakém RTC s baterkou a jen příležitostně by se srovnal. No já
vím, zadavatel si to představuje jednoduché a levné...

K tomu rušení historka z rozhlasu. Mají od nás hodiny, ze kterých se
vysílá časové znamení. Hodiny v Plzni (to byly naše první pro rozhlas)
po delší době začaly tak 1x až 2x za měsíc vykazovat chybu, chybělo
poslední pípnutí v časovém znamení. Nemohli jsme to najít a rozhlasáci
mi to pouštěli z archivního pásku. Měsíc jsem lez po programu, jiné
hodiny to nedělaly. Až pak konečně jsem objevil, že je to závislé na
kvalitě signálu.
Čas z přijímače se do autonomního času hodin přepisoval vždycky nějaké
desítky ms po celé minutě. Pokud se stalo, že se hodiny zpožďovaly,
došlo k přepisu už v době, než se spustilo poslední pípnutí časového
znamení. Takže se tento interval vynechal. Aby k tomu došlo, musely před
tím hodiny běžet aspoň hodinu autonomě.
Co bylo zdrojem rušení... na vysílacím pracovišti měli jako pozůstatek
minulého režimu pancéřové dveře (toho času věčně otevřené), přede dveřma
kameru a uvnitř malou televizi a svítilo se tam zářivkou. Anténu od
hodin měli vedle televize. Všechno fungovalo, dokud zářivka nezačala
blikat. To trhalo řádkovou synchronizaci televize a řádky pak rušily
hodiny. Stačilo vypnout televizi a bylo po problému. Samosřejmě jsem pak
přepis času posunul preventivně o 5 vteřin dál :-)

Anděl