Kviz na stvrtok - cast 2

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 4 14:48:52 CET 2020

A jak jste přišel na to "*2" ?

Usměrněním střídavého napětí U dostanu max. hodnotu usměrněného DC ve
výši U*sqrt (2).
Takže to samozřejmě platí i naopak - vhodným rozsekáním pomocí PWM z
toho U*sqrt (2) dostanu zase AC napětí U.
Nic není ideální, tak to chce to napětí trochu zvednout o ztráty na
spínacích prvcích. Ale na principu to nic nemění.
Už v první odpovědi jsem psal, že pro zapojení do D to chce nějaký zdroj
36V nebo víc.
Samozřejmě pro spínání je třeba můstek a ne jen 1 tranzistor na fázi.
Ale to v zadání bylo.
Pokud by se mělo jít s frekvencí výš než na jmenovitých 50Hz, tak pak je
vhodné jít výš i s napájecím napětím.

Nicméně jsem se ve své včerejší odpovědi utnul, resp. přepočítal. Těch
D/Y 24V/42V je správně.
Je to Uy = Ud*sqrt(3), a to tady vychází dobře.

Řízení měničů je docela věda. Ale pokud bude stačit nejjednodušší
skalární řízení, tedy průběh závislosti U/f lineární nebo jen fixně
modifikovaný, tak to skutečně pro Arduino asi nebude nic neřešitelného.
Dospělé měniče pak používají vektorové řízení (aspoň ty trochu lepší),
kdy si vytvoří virtuální model motoru a vhodným buzením a odbuzováním
jednotlivých cívek tvarují magnetické pole a dokážou tak docela divy.
Dobré měniče zaručují třeba až dvojnásobek jmenovitého momentu motoru
při 0.5 nebo 1 Hz. A to při malém oteplení motoru.
U měničů určitě platí, že není měnič jako měnič.

PL