Kviz na stvrtok

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Prosinec 4 13:46:23 CET 2020

[preposielam]

Ahoj,

odpovedal som na ten moj osamely vykrik do tmy, ze Veff - efektivna
hodnota je definovana len pre sinus.

Ale toto by bola modifikovana otazka "Co nameria rucickovy voltmeter s
deprezskym meracim systemom?" Pre sinus je namerana hodnota aj priamo
efektivnou hodnotou. Pri zmene tvaru signalu zo sinusu na obdlznik,
trojuholnik ci pilu, treba namerany udaj prenasobit prislusnym
koeficientom, aby clovek dostal efektivnu hodnotu.

Tymto aj dakujem p.Kadeckovi za refresh mojej pamati, koniec koncov
tuto teoriu som mal naposledy pred 30 rokmi na VS a odvtedy som ju
nevidel. Na priemyslovku som nechodil, takze niektore prakticke
pomocky a "prislovia a prupovidky" z praxe velmi neovladam. Takze
tolko k pozadiu mojho osameleho vykriku do konfery... Ak si to pamatam
zle, tak ma snad niekto opravi.

A.

Nevím přesně, na co tento příspěvek odpovídá, snad odpovím správně:-)

Efektivní hodnota je prostě taková, aby dávala v odporu stejný
průměrný výkon, jako DC. Takže když do odporu přivedu 125 Vef
libovolného průběhu, bude topit přesně jako 125 V DC.

Jelikož je výkon na daném R závislý na 2. mocnině nezávislé veličiny,
hodí se pro daný účel geometrický průměr, anglicky root mean square,
RMS, u triviálních periodických průběhů můžeme snadno použít integrál.

Pro sinus je výsledkem integrálu ?2/2 což se náhodou shoduje i s
probíraným RMS z hodnot 0 a 1.

PH