WiFi/net zargon, was: mikrotik kids rezim

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Srpen 29 14:14:23 CEST 2020

Dakujem.

> Wikipedia nestaèí ?

Wikipedia je mozno dostatocne seriozna; ale povedal by som, ze je to pravy
opak ucelenosti. Hladam nieco, co by mi poskytlo kompletny prehlad, hlbsi
nez len vseobecne zname hesla, t.j. aj s relevantnymi technickymi
detailami (primeranej hlbky; s relevantnymi odkazmi na primarnu
literaturu), a na jednom mieste.

Ale ked si si uz dal tu namahu - za ktoru Ti znova dakujem, tak zopar
dalsich otazok. Nechcem, aby si stracal cas Ty alebo ktokolvek iny
odpovedami, len su to ukazky otazok, ktore mam, a ktore od tej ucelenej
literatury ocakavam, ze mi zodpovie.

> https://en.wikipedia.org/wiki/Unifi
> - poslední odrážka

Tam je len jedina veta:
> The most common product line is UniFi which is focused on home and business wired and wireless networking.

To je akoby som povedal, ze Zanussi je znacka Electroluxu pre bielu
techniku strednej triedy. Z toho nie je jasne, ci su to chladnicky,
pracky, vysavace, alebo vsetko toto dohromady.

To "-fi" naznacuje, ze su to predovsetkym wifi gerety, ale nie je to
pravda. Ak som z dalsieho klikania dobre pochopil, je to rad sietovych
produktov toho vyrobcu, drotovych aj bezdrotovych, ktore spaja
predovsetkym jednotny sposob centralizovaneho ovladania. No a to ovladanie
je program, ktory sa vola controller. Opravte ma ak som sa pomylil.

Ale toto, kedze je to specificke pre jedneho vyrobcu, je naozaj z pohladu
tej mojej poziadavky na "serioznu a ucelenu literaturu o sietiach" nie
prilis relevantne (aj ked zhodou okolnosti ma na napisanie toho mailu
inspiroval naozaj ten "controller" a to, ze pani kolegovia to slovo
pouzivali ako zjavne vseobceny terminus technicus).

>"> (vyhnul bych se VLAN 1, nìkterý MKT mají problém otagovat)."
> https://cs.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.1Q

Ano, to je pekne, malo by to byt sucast uceleneho prehladu, ale...
> - Tag 1 je speciální v mnoha sítích, proto je tøeba se mu vyhýbat

Co je v kontexte toho clanku "tag" resp. "tag1"
A kde je napisane, ze ten tag - nech je to cokolvek - je specialny? A ako
specialny? A preco vyhybat? A ako vyhybat?
A ako sa vlastne to tagovanie bezne pouziva - su nejake priklady, kde sa s
tym stretnem?

A co je to vlastne MKT?

>">> chci Wifi reseni za pomoci access pointu, nebo wifi mesh. "
> https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADstupov%C3%BD_bod

Tam sa pise vlastne, ze to je opak spojenia peer-to-peer. Ale v konexte
wifi, existuje vlastne peer-to-peer? Ak v mobile zapnem ze ma byt wifi
access point a s inym mobilom sa k nemu pripojim, tak to je access point
alebo peer-to-peer?

> https://cs.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%AD%C5%A1en%C3%A1_topologie

Tam nie je ani slovo o wifi. Co je to "wifi mesh" resp. co je to mesh v
kontexte wifi? Ako presne je to realizovane? Znova, kde sa s tym stretnem,
ako vyzeraju nejake konkretne priklady?

>">> dalsi SSID na guest network)"

> https://cs.wikipedia.org/wiki/SSID

Toto je asi primerany nastrel odpovede, zhodou okolnosti toto som asi
zhruba aj vedel.

https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Guest_Network

No ale toto zase nie je Wikipedia... takze tolko k "ucelenosti" :-)
Vacsia cast toho clanku je specificka pre nejaky konkretny soft, takze to
nepotrebujem. Ta vseobecna cast je prilis strucna a vychadza z
kontextu/znalosti dalsich veci, ktoru nemam.
Dobre tomu rozumiem, ze ide o to, ze sa jedna krabicka "tvari" akoby to
boli dve krabicky, z toho ta druha je zjednodusena a robi len access point
a z neho gateway priamo na WAN; pricom fyzicky je to stale len jedno radio
ale na striedacku vysiela/prijima pre dva kompletne ale navzajom separatne
wifi software stacky? Asi by to chcelo nakreslit nejake obrazky.

>">>> router se SFP nelze pouzit), "
> https://en.wikipedia.org/wiki/Small_form-factor_pluggable_transceiver

Hm, uzasne. Ale asi primerane otazke; hoci tato veta je dost
charakteristicka:
> The SFP replaced the larger GBIC in most applications, and has been referred to as a Mini-GBIC by some vendors.
Toto mi vsak znie ako nieco uz mimo "domaceho sietovania" (t.j. skor na
okraji mojho konkretneho zaujmu) alebo sa mylim?

>">>>prepnout do bridged modu"
> https://en.wikipedia.org/wiki/Bridging_(networking)
> https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99%C3%ADstupov%C3%BD_bod

Ten vseobecny clanok mi je nanic, ten Access Point prinasa viac otazok ako
odpovedi. Chcelo by to podrobnejsiu WiFi-specificku odpoved, s obrazkami,
rozobranim jednotlivych pripadov a naznacenim toho, ako sa to skutocne v
ramci tych radiovych ramcov implementuje.

wek