[OT] Vodarenska rurka a zavit

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Srpen 17 21:59:54 CEST 2020

Ano, hezky shrnuté, za mě bych si plast už nově nikam nedal, byť to taky u
nás doma už asi 15 let  funguje.
Jeden z důvodů z odkazu: https://blog.doubkovi.cz/rozvody-vody/
cituji:
Začal jsem tedy zkoumat možnosti, svařovat prehistorické PPR se mi
nechtělo, divím se že to ještě někdo dobrovolně dělá, ale budiž. Zajímalo
mě jak se rozvody dělají v zahraničí, třeba za mořem v USA. Tam se vždy
masivně jelo v mědi, nyní ale nedělají rozvody téměř jinak než v PEXu (bez
hliníku). Zároveň jsem díky zabroušení do zahraničí objevil tzv. homerun
systém rozvodů, kdy v technické místnosti jsou rozdělovače jako u
podlahového topení (ale na vodu) a každý jednotlivý koncový prvek
(nástěnka, připojení geberitu nebo podomítkové baterie) znamená samostatnou
trubku od rozdělovače až ke koncovému prvku. Výhodou je pak minimální
plýtvání vodou a nepotřeba cirkulace teplé vody. V 10ti metrech 16x2mm
pex-al-pex trubky je totiž pouhých 1,1litru vody. Tím pádem odpuštění
tohoto množství vody zabere jen třeba 2-4s dle průtoku baterie. Navíc se v
takovém případě vyplýtvá právě ten jeden litr vody než začne téci teplá
voda. To mě zaujalo natolik, že jsem se pohroužil do samostudia. Zvažoval
jsem provedení alpexu pomocí svěrných šroubení abych nemusel kupovat nebo
půjčovat speciální nářadí. Nakonec ale, zejména kvůli omezenému výběru,
jsem se rozhodl pro provádění lisovaných spojů. Na provádění lisovaných
spojení jsem si pak pořídil ruční lisovací kleště za cca 3,5tisíce."