Rozvadece v polich - ochrana potrubi

Čtvrtek Duben 16 11:08:00 CEST 2020

Jé, zpráva od Kučery. S tím jsem se naposled viděl na semináři o
protikorozní ochraně potrubí v Hustopečích asi týden před tím, než
zakázali vycházení. Víno tam mají dobré :-) Kučera se zabývá hlavně
ochranou mostů a tunelů, ale řeší s námi i ochranu potrubí.

Snad jen úvodem - železo v zemi si vytváří elektrochemický potenciál asi
-0,6 až -0,7V a rezne. Potenciál trubek se  měří proti referenční
elektrodě Cu/CuSO4, která je v zemi cca 0,5m od trubky. Aby potrubí
nerezlo, potřebuje potenciál -0,85V. Nesmí se překročit -2V, pak se na
potrubí vyvíjí vodík. Ta krabice na obrázku nejspíš není katodovka (na
to je příliš malá), ale buď měřící bod (dělají se i mezi katodovkama),
nebo propojovací objekt. Pro dosažení ochranného potenciálu se potrubí v
zemi v širém poli chrání katodovýma ochranama. Potrubí má obvykle
asfaltovou izolaci, ta je ale popraskaná a porézní, tak tam může vlhko.
Proto ty katodovky. Katodová ochrana je DC zdroj, druhým koncem
připojený na anodu. To je cca 100 kg železa ve 30 m vrtu a to železo se
postupně rozpouští, životnost anody bývá 10-20 let.
Tam, kde se potrubí křižuje s kolejema, kde je vlivem bludných proudů
posunutý potenciál země, o příslušný rozdíl se posouvá i potenciál
potrubí proudem z kolejí. K tomu se používají polarizované drenáže a ty
vyrábím já :-) Nějaké povídání k tomu je tady
http://vaelektronik.cz/files1/drenaze.pdf

Potenciál +4V je fakt průšvih, to pak se rozpadá všechno. Někdy je to
docela detektivka. Hodně se mluví o nějaké vesnici (nevím, jestli je to
zrovna tenhle případ), kde měli vlečku a vagóny tahali navijákem. Na
vlečce bývá (má být) izolovaný styk, aby se oddělila od ostatních
elektrifikovaných kolejí. Nejen že na IS dlouhodobě stál vagón, ale na
konci kolejí byl onen naviják připojený na PEN sítě a samosřejmě nic
netušící elektrikář v souladu s normou propojí vše vodivé v dosahu. A
tak byl naviják propojený s kolejí. Tím se potenciál kolejí z té hlavní
elektrifikované tratě dostal až na PEN sítě.

Co je na kolejích. Koleje (+ paralelní kabel) tvoří zpětnou cestu
trakčního vedení. Pokud máme v soustavě 3 KV ztráty 5%, je to 150V.
Pokud z toho je polovina na kolejích, je rozdílové napětí mezi měnírnou
a nejvzdálenějším koncem 75V. Koleje jsou izolované od země, jenže ty
izolace moc nefungují a pokud koleje propojíte třeba s plynovodem (je
taky izolovaný tím asfaltem), běžně tam teče i 200A. Norma říká, že max.
napětí koleje proti zemi je 70V, ale jsou místa, kde naměříte po dobu
pár vteřin až 200V. A pak si stírejte nohama rosu na kolejích :-) Běžně
polarizovanou drenáží teče proud do 50A , v závislosti na tom, kde se
pohybuje vlak. Katodovky jsou caa po 6 km a tečou tam jednotky až
desítky A. Na potrubích se tak udržuje potenciál cca -1,5V, v kritickém
bodě (polovina vzdálenosti mezi katodovkama, bývají tam měřící body) by
měl být aspoň -1V.

Takže asi tak, vítejte ve světě elektrochemie :-)
Anděl