RE: Kondenzátor jako usmernovac?

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pátek Duben 10 15:54:17 CEST 2020

> Domnívám se, že když je na kondíku cca nulové DC napìtí, je to napájeno AC 0,5 V a v sérii je R od 2k výše (2k+Rx), je to ten pøípad „mozu pouzit aj inde, ale VEEELMI opatrne“.

Ano, toto znie ako ten pripad.

> Ale možná se tím vysvìtluje, co mìl p. Kubáè na mysli: Když je tam pøed zaèátkem nesymetrický pøechodový dìj, což uvedený typ oscilátoru dìlá, C se nevybije hned a mùže tedy nìjakou dobu škodit,
> pokud je mìøící metoda citlivá na pøítomnost DC, což je zrovna i pøípad zapojení tam prezentovaného,

Je to mozne.

Zakernost spociva v tej dlhej casovej konstante, pri vyvoji si nemusis
vsimnut ze sa nieco problematicke deje.

Zakernost toho piezoefektu zase spociva v tom, ze sa tam kombinuje
mechanicky vplyv - pri vyvoji povedzme nemas blizko DSP vrciaci motor
ventilatora alebo vypinac, ktorym sem-tam niekto cvakne.

Mimochodom, dielektricka absorpcia sposobuje, ze tie 10uF+ keramicke
kondiky maju v datasheetoch uvadzany vyrazne horsi zvod nez skutocne maju
- standardna metodika totiz predpisuje ten kondenzator nabijat nejaky
pomerne kratky cas (sekundy, nepamatam sa presne) a potom merat prud,
ktory nim tecie - no a do nich tecie ten prud do absorpcie takmer
nezmeneny este hodiny... a zvod je asi taky, ze nikam nepripojeny 100uF
kondik nabijany na 6V 4 hodiny ma aj po 6 dnoch este asi 2.5V...

wek