Osciloskop po X-te

Martin Úlehla ok9swl na gmail.com
Pondělí Září 30 11:24:05 CEST 2019

Co se týče údajů o šířce pásma a samplovacím kmitočtu panuje na
diskuzích spousta fám, pocházejících často z toho, že spousta majitelů
dnes neví jak vlastně osciloskop funguje.

Tedy můj bývalý osciloskop 20MHz/200Msps byl schopný ukázat při
nakrmení sinusovkou 80 MHz sinusovku 80 MHz "akorát menší" a spousta
majitelů z toho získá představu že vlastně měří do 80 MHz. Optimisti
zase že měří do 100 MHz (přece 200Msps/2) a pesimisti pak ví, že už na
kmitočtu 20 MHz má zesilovač 3db úbytek a už se dávno začíná měnit
tvar a amplitudu signálu na obrazovce proti realitě (úbytkem zesílení
pro vyšší harmonické). Navíc by vstupní zesilovač měl být udělaný tak,
aby kmitočty nad polovinu vzorkovacího kmitočtu už vůbec nepustil k
A/D převodníku, jinak vznikají naprosté kraviny. Proto ten častý
zdánlivý nepoměr mezi šířkou pásma a samplovacím kmitočtem.

Měření osciloskopem není tak jednoduché jak se zdá a digitálním ještě
méně. To nejpodstatnější - šířka pásma - dodnes finančně velice bolí.
Ještě nám to komplikují výrobci - A/D převodník sdílí několik kanálů,
probíhá přepínání, prokládání a další opičárny jak zdarma získat
zdánlivě lepší parametry se stejným HW.

Doporučuji jít tvrdě po šířce pásma a vykašlat se na další
okrášlovátka. Dekódování, logický analyzátor a dlouhou historii u
datových komunikací dnes zvládne PC s krabičkou z Číny lépe, než
osciloskopy střední třídy. Důležité je hlavně vidět realitu.

Martin