Subwoofery
Jaroslav Lukesh
lukesh na seznam.cz
Úterý Září 17 01:44:34 CEST 2019
Signál jde z prostředního kanálu, ne z prostředka.
Z prostředka jde, když L a R mají fázový posuv 90°. Odevšad to jde, když
použijete efekt "chorus" (teda když ho umíte nastavit).
Důležitá je jedna věc - všechny ty kanály, pokud jsou "dolby", tak signály
již mají příslušné fázové posuvy. Je to proto, aby šel snadno udělat downmix
na 2.0 s tím že ho lze zpět dekodovat na X.Y. Není to výmysl Dolbyho, v
Evropě a Austrálii se to používalo od 50-60 let pod názvy superstereo,
delta-stereo, pseudokvadro a pod. Bez zajímavosti není ani fakt, že
stereofonní výrobky vyšší třídy s nízkofrekvenčním zesilvoačem k.p. Tesla až
do 80. let obsahovaly výstupy pro zadní reproduktory v onom primitivním a do
té doby nepatentovaném systému pseudokvadrofonie.
Zkuste si postavit filtr páně Bauera (viz ty wireless worldy co tu kdysi
šly), v modernizaci linkwitz - bauer
https://headwizememorial.wordpress.com/2018/03/09/an-acoustic-simulator-for-headphone-amplifiers/
a tikitálně
http://bs2b.sourceforge.net/download.html
Ono není vůbec od věci si prostudovat spisy páně Linkwitze, jak ladí fáze a
kompenzuje charakteristiky repráků a ozvučnice s minimální rezonancí. Je to
jediná cesta, jak se dobrat nejkvalitnějšího zvuku. To žádný subwoofer
nenahradí.
----- Původní zpráva -----
Od: "Martin Záruba" <swz na volny.cz>
> Snad jsem to nezvojtil, ale při mono signálu vznikne dojem, že signál jde
> z prostředka, při signálu zcela v levém nebo pravém jde signál z příslušné
> přední bedny, ač slaběji bude hrát i středový, příslušný zadní a ještě
> slaběji, zato v protifázi zadní naproti.
>
> Pokud je signál v přislušném kanálu a slaběji v protifázi v tom druhém,
> bude hrát významněji příslušná zadní bedna a skoro vůbec středový. Ku
> podivu tento efekt, ač vypadá trochu vycucaný z palce, dokáže při snímání
> zvuku dvěma mikrofony zvýraznit efekt prostoru.
Další informace o konferenci Hw-list