KSGER T12 - prvni osahani

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Čtvrtek Září 5 23:33:55 CEST 2019

Mám originál páječku Hakko FX-951 za hodně peněz. K ní mám za hodně peněz i originální hroty. Funguje parádně mnoho let. Kdysi jsem si jen tak pro srandu koupil v Číně několik hrotů T12, které do ní pasujou. Abych zjistil, jak to funguje. Pasujou, ale nefungujou. Buď hlásí chybu, to je jedna možnost, nebo teplota skáče rychle sem a tam třeba o 50 °C. Takže ty jsou v originál páječce k ničemu. Není to zase takový problém, originální hroty jsou sice drahé, ale vydrží hodně moc dlouho. Ještě jsem neměnil ani ten hrot, který používám nejvíc.

Co se týká výměny hrotů, tak mám nakoupené takové ty žluté úchyty hrotů a měním je i s tím. Je to rychlé a bez kontaktu s horkým hrotem. Mám také držák na hroty, do kterého si je dávám. Jinak součástí páječky je také taková černá tepelně odolná guma, kterou se dá hrot v pohodě chytit a vytáhnout ze žlutého držáku, aniž by ses popálil.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601, telefony: 475 501 627, 910 256 000
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Kutina
Sent: Thursday, September 5, 2019 11:16 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: KSGER T12 - prvni osahani

Zdravím,

protože mi začala zlobit moje patnáctidolarová kopie Hakko 936, začal jsem
se rozhlížet po nové páječce. A protože se rozhlížím preventivně už pár let
:), mám doma i tři hroty systému T12, prý dokonce originál Hakko Japan (jo,
taky stály násobně víc, než to, co je na eBay běžně teď.)

Takže volba byla celkem jasná, něco pro T12 - prošel jsem nabídky a zakoupil
na Banggood hotovou sestavu KSGER T12. Přišla bez napájecího kabelu, s
ručkou dle mého výběru, pětikolíkovým připojením a se SW 2.1S - všechno to
prodejce inzeroval, takže s nákupem spokojenost. Jelo to z Číny přes EU
priority shipping, takže za asi dvanáct dnů a přivezla to PPL bez
jakýchkoliv doplatků. Teď tam vidím 35 USD za páječku a 5 USD za EU Priority
shipping, asi nepřekonatelné cena, mne stála o 10 USD víc.
(https://www.banggood.com/KSGER-V2_1S-T12-Digital-Temperature-Controller-Soldering-Station-Soldering-Iron-Tips-T12-K-p-1338117.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN)

Hrot přišel takový ten na první pohled podezřelý, humpolácký a prakticky
nepoužitelný T12-K, ale nechal jsem ho tam. Celé jsem to zapnul, vyděsil se,
že páječka nechodí, protože asi pět vterin "bootuje". Ale protože mám na
stole uspořádání na přístrojích "vše vpředu" a k zadní straně se prakticky
nedostanu a tahle páječka má vypínač na zadním čele, tak jsem to zase vypnul
(jo, pocínoval jsem hrot a zkusil tím kopytem něco odpájet, ale úplně mne to
nepřesvědčilo) a jal se předělávat čelní panel, aby se tam dal nainstalovat
síťový vypínač. To se před chvílí zdařilo (konektor pro ručku přestěhovat
asi o pět milimetrů dolů, nad něj umístit vypínač, vyplnit přebytečné otvory
pryskyřicí, aby to taky trochu vypadalo, pak to vzadu celé prodrátovat) a já
si konečně užívám.

Opět jsem zapnul s tím neoriginálním hrotem a zase to nějak fungovalo. Tak
jsem vyhrabal ty hroty Hakko (nevím, jestli jsou originály, ale na tělísku
mají laserem vypálené logo výrobce a nějaká další čísla, na pytlíku byly
potisky a samolepky HAKKO - buď to jsou dobré kopie, nebo opravdu
originály), za chodu jsem je vyměnil a nestačil se divit.

Dost mne překvapilo, co páječka dělá s novým hrotem - vytrhnu starý, ukáže
se celkem logicky ERROR, zarazím nový a začne "diskotéka" - páječka nastaví
teplotu, doměří se nějaké jiné, napíše ERROR, ale teplotu zvýší. Takhle
poskakuje až do té doby, než najede na nastavenou teplotu a chybové hlášky
zmizí. Když tam dám hrot, co už tam byl, tak je to bez chyb a okamžité, když
tam dám nějaký "neznámý", zřejmě si ho takhle oměří - a pak už mu věří a
chyby nevypisuje. Zajímavé, dělá to někomu taky tak? To si dělá databázi
hrotů? Podle čeho je identifikuje?

A k těm hrotům - proto to vlastně píšu - nebe a dudy. Ty s logem FUNGUJOU,
včetné té šikmé špachtle, nebo co to je, ten čínský noname je podstatně
horší. Zkoušel jsem si s tím originálem špachtle sundavat nějaká SMD, tam to
jde v podstatě na jeden dotek, u nožičkových věcí kondenzátor z dvouvrstvé
desky hravě, lehce a snadno, přestože byla z obou stran rozlitá zem. Výkonu
tedy celkem dost, ono to těch 50W+ asi fakt má (udávají 70W).

Mám ještě dva jehlové hroty na jemnou a extra jemnou práci (na SMD to vypadá
hodně dobře, uvidím, až si na sebe trochu zvykneme), musím pořídit ještě
něco na THT - ale určitě se budu koukat po originálech, bez ohledu na cenu.

Mimochodem - čím měníte za pochodu hroty? Kleště nejsou ideální, chtělo by
to něco, co nebude mít snahu nechávat stopy na kovu, ideálně nějaké kleště
se silikonovými čelistmi :)

Jak jste spokojeni vy? Já snad ano - nebo si to zatím aspoň myslím.

Pavel Kutina