Re: Superkondenzátory zkušenosti

AZe aze na seznam.cz
Pondělí Září 2 08:55:06 CEST 2019

Jde o 6x 3400F, tedy těch 560F celkem. Vypadají jako na datasheetu, ale není
to Maxwell a v tom bude zakopaný pes.
Teď jsou odpojené od zdroje asi 2 dny a napětí se drží na 9,5V. Těchto méně
qualitních by bylo pro trvalé připojení na 12,5V potřeba 8 ks s tím, že to
bude 425F.
Šestice těch menších (6x500F) jsou asi kvalitnější a proto mají nepatrný
svod i při 12,5V.
aze

-----Původní zpráva-----
From: Pavel Hudecek
Sent: Monday, September 02, 2019 2:32 AM
To: HW-news
Subject: Re: Superkondenzátory zkušenosti

Samozřejmě nikoli. Začne klesat rychlostí I/C. Jelikož C se určitě mírně
liší, tak se napětí začne taky rozjíždět. Ale protože za normálních podmínek
celkové U neklesne na nějak malé %, nedojde k přepólování. No a při nabíjení
se zas začne napětí stejně počítanou rychlostí zvyšovat, takže ty co se
rychleji vybíjely, se budou rychleji nabíjet a vše se vrátí cca tam kde
bylo.

Pak jsou tam nějaké hlídací obvody a jejich úkolem je omezit přepětí na
individuálních kondenzátorech, když se nabíjí z malého U a také když mají
různé svodové proudy. Prakticky se tu nacházíme v situaci s poměrně velkou
rezervou (12/6=2, 14/6=2,33), takže k té první možnosti běžně nedojde ani
při rozdílu kapacit pár desítek %.

Za povšimnutí stojí DS:
https://www.maxwell.com/images/documents/k2series_ds_10153704.pdf

Typ BCAP0650 by cca odpovídal popisu, ale až na to, že svodový proud je 1,5
mA/2,7 V, takže je otázka, jak moc kvalitní jsou ty, které při 12,5/6=2,1 V
žerou 500 mA.

Rozhodně jsou tam ale zajímavé informace. Např. se dozvíme, že životnost při
2,7 V je 10 let, ale vybité jen 4 roky. Takže jak tu někdo navrhoval nabíjet
těsně před startováním, to asi dobrý nápad nebude.

Pak tu máme ještě jeden DS:
https://www.maxwell.com/images/documents/datasheet_16v_small_cell_module.pdf

To je vlastně podobný modul, jen s trochu menší kapacitou (6 ks 360 F min).
Svodový proud 25 mA, takže asi hlídací obvod něco sežere. Ale max proud nám
klesl z 680 na 170 A. Zajímavá je otázka proč. Ale odpověď klidně může být,
že uvnitř jsou úplně jiné kondenzátory.

No a z něčeho takového by se dala sestavit zmíněná šestice s 550 F celkem:
https://www.maxwell.com/images/documents/K2_2_85V_DS_3000619EN_3_.pdf
(nejsem si jist, zda u toho traktoru to bylo míněno jako 550 F celkem, nebo
550/6 F)

PH