Re: Superkondenzátory zkušenosti
Turbyho
turbyho na gmail.com
Pondělí Září 2 08:16:26 CEST 2019
Ja o SC moc nevim, nikdy jsem s tim nedelal. Ale jak se potom dlouhodobeji skladuji? To by pak neslo zarizeni ani na delsi dobu odstavit?!
T
2. 9. 2019 v 2:32, Pavel Hudecek <edizon na seznam.cz>:
> Samozřejmě nikoli. Začne klesat rychlostí I/C. Jelikož C se určitě mírně liší, tak se napětí začne taky rozjíždět. Ale protože za normálních podmínek celkové U neklesne na nějak malé %, nedojde k přepólování. No a při nabíjení se zas začne napětí stejně počítanou rychlostí zvyšovat, takže ty co se rychleji vybíjely, se budou rychleji nabíjet a vše se vrátí cca tam kde bylo.
>
> Pak jsou tam nějaké hlídací obvody a jejich úkolem je omezit přepětí na individuálních kondenzátorech, když se nabíjí z malého U a také když mají různé svodové proudy. Prakticky se tu nacházíme v situaci s poměrně velkou rezervou (12/6=2, 14/6=2,33), takže k té první možnosti běžně nedojde ani při rozdílu kapacit pár desítek %.
>
> Za povšimnutí stojí DS:
> https://www.maxwell.com/images/documents/k2series_ds_10153704.pdf
>
> Typ BCAP0650 by cca odpovídal popisu, ale až na to, že svodový proud je 1,5 mA/2,7 V, takže je otázka, jak moc kvalitní jsou ty, které při 12,5/6=2,1 V žerou 500 mA.
>
> Rozhodně jsou tam ale zajímavé informace. Např. se dozvíme, že životnost při 2,7 V je 10 let, ale vybité jen 4 roky. Takže jak tu někdo navrhoval nabíjet těsně před startováním, to asi dobrý nápad nebude.
>
> Pak tu máme ještě jeden DS:
> https://www.maxwell.com/images/documents/datasheet_16v_small_cell_module.pdf
>
> To je vlastně podobný modul, jen s trochu menší kapacitou (6 ks 360 F min). Svodový proud 25 mA, takže asi hlídací obvod něco sežere. Ale max proud nám klesl z 680 na 170 A. Zajímavá je otázka proč. Ale odpověď klidně může být, že uvnitř jsou úplně jiné kondenzátory.
>
> No a z něčeho takového by se dala sestavit zmíněná šestice s 550 F celkem:
> https://www.maxwell.com/images/documents/K2_2_85V_DS_3000619EN_3_.pdf
> (nejsem si jist, zda u toho traktoru to bylo míněno jako 550 F celkem, nebo 550/6 F)
>
> PH
>
> -----Původní zpráva----- From: Jaroslav Buchta
> A kdyz ty kondenzatory zapojite do serie a kazdy ma max 2.7V a zacne se
> z toho tahat 300A pri startovani a pak to dokrmi baterka proudem nekolik
> desitek A predpokladam, to se to napeti zarucene rozlozi rovnomerne?
>
> Dne 01.09.2019 v 16:19 Pavel Hudecek napsal(a):
>> To se zdá být rozumné řešení.
>>
>> Ještě je taky otázka, zda větší část nežere ten ochranný obvod a pokud ano, jistě by šel nahradit lepším.
>>
>> Potom teda sehnat někoho s víceletými zkušenostmi, nebo nainstalovat logger na teplotu do plánovaného místa. V tom bych viděl hlavního ďáblíka, co se skrývá v detailech. Blbý je, že od těch kondů z Ebay není DS. Jestli jsou na 60, nebo 70 může být důležitý rozdíl.
>>
>> PH
>>
>> -----Původní zpráva----- From: AZe
>> U toho velkého je právě problém velkého svodu. Asi by to vyřešilo zapojení
>> ne 6, ale 8 kusů do série. Při 12,5V je svod přes 0,5A, při 10V téměř nula.
>> aze
>>
>> -----Původní zpráva----- From: Pavel Hudecek
>> Myslím, že tou poslední větou jste si odpověděl sám:-) Alespoň u mě to tedy
>> překonalo jakákoli očekávání.
>>
>> Takže když odejde autobaterka, vypadá to, že cenově optimální náhrada je asi
>> takový superkond a k němu nejlevnější gelovka, která po přijatelnou dobu
>> udrží jeho svod a pak už měnit jen gelovku. Nebo dražší, "věčná"varianta je,
>> místo gelovky tam dát LiFePO a nějaký obvod korigující nabíjení a hlídající
>> podvybití.
>>
>> Na druhou stranu je otázka, jaké jsou teplotní poměry v místě, kde by byl.
>> Protože superkondy jsou na teplotu velmi háklivé, 1000 h při 60 °C není
>> výjimka.
>>
>> PH
>>
>> -----Původní zpráva----- From: AZe
>> 6x500F na desce je za cca 39e. Možná někde i levněji:
>> https://www.ebay.de/itm/6Pcs-Farad-Kondensator-2-7V-500F-Super-Kondensator-Schutz-Platte-216x69x38mm/392398782899?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D40735%26meid%3D583617f6d2d845f7af9f23031a2eb3de%26pid%3D100012%26rk%3D1%26rkt%3D12%26sd%3D382903131593%26itm%3D392398782899%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675&_trksid=p2047675.c100012.m1985
>>
>> Tady je zajímavé video, je jich tam spousta
>> https://www.youtube.com/watch?v=gzaLF5tFf88
>>
>> Vadná a skoro vybitá baterie 44Ah, změřená kapacita 10Ah/2A, Ri desítky
>> mOhm, s dieselem 1,9 dodávky používané jednou za uherák sotva pohne, po
>> připojení šestice 500F, tedy nějakých 83F, s motoem zacvičí jako nová
>> nabitá. Origo tam je 65Ah, ta se asi za 1k Kč nekoupí. Druhý kond mám na
>> zkoušku v autě s 59Ah baterií Exide, start-stop, 2 roky stará, uvidíme.
>> Netvrdím, že kondezátor je nějaký zázrak, ale domnívám se, že baterii
>> ulehčí. Proto se ptám na zkušenosti.
>>
>> Nabitý kond 550F na 12V 3x po sobě nastartuje traktor Zetor 40 i bez
>> připojené baterie (startér 3 kW).
>>
>>
>> -----Původní zpráva----- From: Admin HWnews
>> Dival jsem se na ceny tech kondu...to vyjde draz nez nova baterka ne? A
>> ty autobaterky se stejne po sesti letech rozpadnou tak jak tak..
>>
>> Jinak, abych jen nemlatil prazdnou slamu...kdysi jsem mel superkond u
>> nejakeho RTC...take to zralo jak prokopnute...pak jsem se ale docetl, ze
>> ty kondy se musi pomerne dost dlouho formovat DC proudem a do te doby
>> proste maji svod. Jak je to dnes ale netusim. Vzhledem k tomu velkemu
>> narustu kapacity proti tem predchozim to muze trvat treba dost dlouho.
>>
>> RV
>>
>> Dne 31.08.2019 v 9:34 AZe napsal(a):
>>> Odlehčení baterie při startu, start s vybitou baterií...
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list